Robbert Dijkgraaf maakt DWDD Pop-Up tentoonstelling Teylers — Teylers Museum

Robbert Dijkgraaf maakt DWDD Pop-Up tentoonstelling Teylers

21-05-2015 | De Wereld Draait Door

Wegens groot succes opent De Wereld Draait Door op 29 januari 2016 voor de tweede keer een Pop-Up Museum in het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Het televisieprogramma zal met een aantal van haar vaste gasten negen zalen inrichten met werk uit de depots van elf Nederlandse musea. Het thema is ook dit keer: Verborgen (kunst)werken. Professor Robbert Dijkgraaf, directeur van en Leon Levy Professor bij het Institute for Advanced Study in Princeton gaat in de kelders van Teylers Museum en Museum Boerhaave op zoek naar verborgen schatten. In het Allard Pierson Museum zal hij een zaal als een Wunderkammer, een kabinet vol curiositeiten, inrichten.

Teylers Museum

Teylers Museum is het eerste en oudste museum van Nederland. Het werd in de 18de eeuw opgericht, de tijd waarin wetenschappers en kunstenaars de hele wereld wilden verkennen en in kaart brengen. Er werden prachtige collecties tekeningen van grote meesters als Michelangelo en Rembrandt aangelegd. Tot ver in de 20e eeuw werden in de laboratoria van Teylers Museum wetenschappelijke experimenten uitgevoerd. Men kon de verslagen lezen van de laatste ontdekkingsreizen en zich verbazen over pas opgegraven fossielen. Kijken en leren stonden hier voor elk nieuwsgierig mens centraal. En nog steeds.

Museum Boerhaave

Museum Boerhaave is het Rijksmuseum voor de Geschiedenis van de Natuurwetenschappen en van de Geneeskunde. De collecties die ruim vierhonderd jaar Nederlandse wetenschapsgeschiedenis weerspiegelen, behoren tot de wereldtop.

De Gastconservatoren en musea

Naast Robbert Dijkgraaf zullen Wim T. Schippers (Universiteitsmuseum Groningen), Sander van de Pavert (Mauritshuis), Paul de Leeuw (Museum Boijmans van Beuningen), Beatrice de Graaf (Nationaal Militair Museum), Daan Roosegaarde  (Het Scheepvaartmuseum), Paulien Cornelisse (Museum Volkenkunde en het Tropenmuseum), Sywert Van Lienden (Bonnefantenmuseum) en Carice van Houten (Kröller-Müller Museum) tentoonstellingen maken in het Allard Pierson Museum.

Het Allard Pierson Museum is het archeologiemuseum van de Universiteit van Amsterdam.

Het DWDD Pop-Up Museum wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en het Amsterdams Universiteitsfonds. Het NRC Handelsblad geeft net als bij de vorige editie een speciale pop-up krant uit.