Schellnhuber en Roebroeks spreken Spaarnelezing uit — Teylers Museum

Schellnhuber en Roebroeks spreken Spaarnelezing uit

25-11-2015 | Klimaat van toen , nu en straks

Hans Joachim Schellnhuber, directeur van het vooraanstaande Potsdam Institute for Climate Impact Research en lid van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) dat in 2007 de Nobelprijs voor de Vrede ontving, sprak op woensdag 25 november, vijf dagen voor de grote klimaatconferentie van de Verenigde Naties in Parijs van start gaat, de tweede Spaarnelezing uit. De klimaatexpert deed dat samen met Wil Roebroeks, hoogleraar Archeologie van de Oude Steentijd aan de Universiteit Leiden.

Onder andere leerlingen van het Hageveld College, het Ichthus Lyceum en het Stedelijk Gymnasium luisterden in een volle Doopsgezinde kerk in Haarlem naar de lezingen.

Schellnhuber, die ook Angela Merkel en paus Franciscus over klimaatverandering adviseert, liet in een aangrijpend betoog zien hoe ernstig de situatie al is en hoezeer de aankomende klimmaattop nodig is.  Een omslag naar schone energie is volgens de klimaatexpert nog haalbaar, mits we onze consumptie beheersen en de schone energie op een verantwoorde wijze opwekken.

De Spaarnelezing

De Spaarnelezing is een gezamenlijke initiatief van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen en Teylers Museum. Doel is om de wetenschappelijke kennis van beide instituten te delen met een breed publiek. Vooraanstaande sprekers behandelen verleden, heden en toekomst van de wetenschap. Tijdens de eerste Spaarnelezing in november 2013 spraken Robbert Dijkgraaf (directeur Institute for Advanced Study in Princeton, VS) en Frans van Lunteren (wetenschapshistoricus VU Amsterdam en de Universiteit Leiden) over Isaac Newton.

2017

De volgende Spaarnelezing vindt plaats in 2017 en zal in het teken staan van Nobelprijswinnaar Hendrik Antoon Lorentz die vanaf 1909 in Teylers Museum werkte. Met zijn natuurkundig laboratorium gaf hij het wetenschappelijk leven in Teylers een sterke impuls. Het oude laboratorium wordt op het moment gerestaureerd en zal in het voorjaar van 2017 heropend worden voor het publiek.

Hieronder kun je de lezingen van Roebroeks en Schellnhuber terugkijken. De lezing van Schellnhuber is in het Engels.

Prof. dr. W.J.M. Roebroeks

Prof. dr. H.J. Schellnhuber