Dit is de definitieve schets voor de beroemdste hand in de kunstgeschiedenis: Gods hand in de Schepping van Adam op het plafond van de Sixtijnse kapel. In het fresco reikt God hiermee naar de gracieus uitgestoken hand van Adam, die daardoor de goddelijke vonk van levenskracht ontvangt. De drie figuren in rood krijt zijn studies voor de engelengroep rondom God. Linksboven is een studie voor de rechter knie van de naakte jongeling (ignudo) onder Adam in het fresco.
Heel vaag zijn enkele kleine schetsjes in loodstift te zien met de eerste ideeën voor de ignudi, de naakte jongelingen die de bijbelse taferelen op het plafond omlijsten. Michelangelo tekende de grotere roodkrijtstudies er enkele jaren later overheen: hij was erg zuinig met papier.
Een onbekende verzamelaar heeft ooit de hand van God uit dit papiervel gesneden en op een ander blad geplakt. Dat moet zijn gebeurd voor 1790, toen dit blad samen met vierentwintig andere Michelangelo tekeningen door Teylers Museum werd gekocht. Die hand was gelukkig op een ander blad uit deze groep geplakt zodat het door een papierrestaurator in 1952 weer op zijn oorspronkelijke plaats kon worden teruggezet.
Figuurstudies / Voorstudie voor de Hand van God
Michelangelo Buonarroti (1475-1564) (tekenaar), c. 1511