a-023-recto-zittend-mannelijk-naakt-aparte-studie-van-het-hoofd — Teylers Museum

ca. 1537 - 1538


In 1536 begon Michelangelo aan het fresco van het Laatste Oordeel op de altaarwand van de Sixtijnse kapel in Rome. Zijn stijl had sinds hij het plafond van de kapel had beschilderd, ruim twintig jaar daarvoor, een grote ontwikkeling doorgemaakt. De nadruk in zijn kunst was verschoven van de verbeelding van de sensuele schoonheid van het mannelijk naakt (zoals op het plafond van de Sixtijnse kapel te zien is) naar een meer spirituele schoonheid, die tot uitdrukking kwam in meer robuuste, zwaardere en minder geïdealiseerde naakten.Veel van de figuren in het Laatste Oordeel drukken ontzag voor God uit. Zij weerspiegelen de angst voor het hiernamaals die de ouder wordende kunstenaar zelf ook voelde.
Deze meesterlijke studie naar een gespierd, wat ouder naaktmodel was bedoeld voor de Heilige Laurentius, links onder Christus te zien op het fresco. Het hoofd werkte Michelangelo onderaan het blad uit.

Administration name

Kunstverzamelingen

Vertaalde titel

Study of a seated male nude and of a head for the Sistine Chapel

Vervaardiger

[{'date_of_birth': u'', 'role': u'', 'qualifier': '', 'date_of_death': u'', 'creator': u''}]

Datering

[{'start': '1537', 'end_precision': 'ca.', 'end': '1538', 'start_precision': 'ca.'}]

Formaat

[{'notes': u'', 'part': 'papier', 'type': u'', 'value': '242', 'unit': u''}, {'notes': u'', 'part': 'papier', 'type': u'', 'value': '182', 'unit': u''}, {'notes': u'', 'part': 'opzet', 'type': u'', 'value': u'', 'unit': u''}, {'notes': u'', 'part': 'opzet', 'type': u'', 'value': u'', 'unit': u''}]

Objectnummer

A 023 recto

Credit line

Teylers Museum, aangekocht van de Odescalchi erfgenamen te Rome, 1790

Opschrift

[{'reference': '..\\images\\Kunst\\Gekoppelde afbeeldingen\\A 023.jpg'}, {'reference': '..\\images\\Kunst\\Gekoppelde afbeeldingen\\A 023-passepartout.jpg'}]