1960: Nono Reinhold — Teylers Museum

1960: Nono Reinhold

Blog door collectiebeheerder Kunstverzamelingen Celeste Langedijk

Eén kunstenaar die niet mag ontbreken in deze serie over grafische technieken in de collectie van Teylers Museum is Nono Reinhold. Teylers Museum huist sinds 1998 de collectie van de Stichting Reinhold-de Wilde. In deze collectie is naast het werk van Nono Reinhold, een groot aantal werken van bevriende kunstenaars opgenomen zoals Jean Tinguely en Willem de Kooning.

Reinhold volgde de Kunstnijverheidsopleiding in Amsterdam en studeerde en werkte enige tijd in Parijs en New York. Reinhold werkt voornamelijk in diepdruktechniek maar heeft aan de oude technieken haar eigen draai gegeven.

In het geval van de prent die ik wil laten zien is dat een vorm van reliëfdruk. Hier wordt de drukplaat als een collage volgeplakt (gesoldeerd) met andere kleine stukjes metaal als een soort zinkcollage

Ook deze collagestukken worden behandeld met een vorm van diepdruk (vernis-mou). Het resultaat is dat er in het papier een diep reliëf ontstaat wat de prent nog uitgesprokener maakt en een bijna vraagt om een tactiele ervaring.

De prent Eclats de sable uit 1960 heeft zo’n reliëf. De steentjes lijken in het zand te liggen.

Eclats de Sable, 1960. Detailopname met strijklicht.

De lijnen in deze prent zijn waarschijnlijk gemaakt met de etstechniek ‘vernis-mou’. Dit betekent zachte vernis. Op de etsplaat wordt in dit geval geen harde waslaag aangebracht waarin met een etsnaald een tekening gekrast wordt maar een zachte, kwetsbare waslaag. De lijnen worden aangebracht door er een stuk papier op te leggen (zonder druk) en met een potlood op het papier te tekenen. Door de druk van het potlood op het papier en de daaronder liggende waslaag hecht de was zich aan het papier en laat los van de zinkplaat. Wanneer de plaat vervolgens in een zuurbad wordt gelegd zal de tekening worden geëtst, de rest van de plaat is beschermd door de zachte vernislaag en blijft glad.

Deze techniek levert een schetsachtig beeld op en leent zich goed voor vrij werk. De lijnen zijn niet scherp en doen potlood-achtig aan.

Eclats de Sable, 1960, diep- & reliefdruk, Nono Reinhold (1929)

Wil je Nono Reinhold aan het werk zien met de vernis-mou techniek dan is dit een leuke filmopname:

Celeste Langedijk is sinds 2004 collectiebeheerder Kunstverzamelingen bij Teylers Museum. Dit blog werd geschreven op 19 mei 2020.

Lees ook de andere blogs van Celeste: