Teylers verwerft eerste Willem de Zwart — Teylers Museum

Teylers verwerft eerste Willem de Zwart

18-12-2017 | Met Marietje in het gras van Willem de Zwart versterkt Teylers Museum zijn collectie 19de-eeuwse Nederlandse schilderijen.

Met Marietje in het gras van Willem de Zwart versterkt Teylers Museum zijn collectie 19de-eeuwse Nederlandse schilderijen. De aanwinst is vanaf 19 december in de Tweede Schilderijenzaal te zien. De aankoop is mogelijk gemaakt door de Roodenburg van Looy Stichting.

Vernieuwer

Kunstenaar Willem de Zwart (1862-1931) wordt gerekend tot de grote vernieuwers van de Nederlandse 19de-eeuwse schilderkunst. Teylers Museum heeft een bijzonder schilderij weten te verwerven van zijn hand: Marietje in het gras. De Zwart schilderde hiervoor zijn eerste kind, geboren in 1889. Vermoedelijk is ze hier vijf jaar oud en zit ze in de tuin van het ouderlijk huis in Soest. Het werk nadert qua sfeer het schilderij De tuin, Jacobus van Looy’s meesterwerk uit 1893 dat Teylers in 2013 aankocht en dat een van de belangrijke publiekstrekkers van het museum is geworden.

Onverwacht

Hoofdconservator Michiel Plomp is verheugd dat dit verrassende en aantrekkelijke werk kon worden toegevoegd aan de museumcollectie: ‘Marietje in het gras straalt ondanks zijn geringe afmetingen een enorme kracht uit. Het schilderij is bijzonder vanwege de summiere, haast modernistische aanduidingen van de omgeving, waardoor het hoofdmotief alle aandacht krijgt. De kunstenaar ging niet voor de glimlach van zijn dochter, maar voor haar aparte silhouet. Het is daarmee een gedurfd en onverwacht schilderij, karakteristiek voor De Zwart.

Belangrijke aanvulling

Het schilderij vormt een belangrijke aanvulling op de fraaie verzameling van 19de-eeuwse Nederlandse schilderijen die Teylers heeft opgebouwd. Met werken van Andreas Schelfhout, Johannes Hermanus Koekkoek, Hendrik Willem Mesdag, Jan Weissenbruch, George Hendrik Breitner en Isaac Israëls is het een collectie van nationaal belang. 

Bijschrift: Willem de Zwart: Marietje in het gras, circa 1895