Durf, droom en dicht — Teylers Museum

Durf, droom en dicht

Gedichtenwedstrijd voor groep 7 en 8 in Pieter Teylers Huis

Maak met groep 7 en/of 8 een gedicht. Lever dit uiterlijk 8 april in. De winnende klas maakt in Pieter Teylers Huis onder begeleiding van professionals een video van hun gedicht, geïnspireerd op deze performance:

Maak een gedicht over jouw dromen en wensen

- Combineer deze dichtwedstrijd met het onderwijsprogramma Droom en daad in Pieter Teylers Huis

Pieter Teyler droomde van een betere wereld en schreef zijn wensen op in zijn testament. Hij stierf op 8 april 1778. Uit zijn idealen en nalatenschap is Teylers Museum voortgekomen. Zijn voormalige woonhuis, een uniek 18e-eeuws Rijksmonument, opengesteld voor publiek. Het huis staat midden in de stad en – dankzij de nog altijd actuele maatschappelijke idealen van Pieter Teyler – midden in de maatschappij. Door onderwijsprogramma’s en publieksactiviteiten geven we hier vorm aan.

Met deze gedichtenwedstrijd halen we de dromen van jonge Haarlemmers op en geven we hen een podium hun idealen te delen met de stad. Een begeleidende les, eenvoudig te volgen via LessonUp, daagt de leerlingen uit om samen aan de slag te gaan met hun idealen en deze in dichtvorm te zetten. Dat resulteert in één gedicht van de hele klas. De winnende klas krijgt een workshop en maakt een professionele video van hun gedicht in Pieter Teylers Huis. Bekijk hier de clip van de winnaars van 2022.

Hoe werkt het?

Er zijn twee mogelijkheden:
1. Je doet het schoolprogramma Droom en daad in Pieter Teylers Huis en werkt in de verwerkingsles in de klas aan het gedicht, zie de docentenhandleiding bij dit programma.
2. Je doet één les van 45 minuten via LessonUp in de klas waarin je aan het gedicht werkt.
Download hier de docentenhandleiding voor de lessonUp les in de klas.

Verzend het gedicht vóór 8 april en wacht met spanning af of jullie de winnende klas zijn. Deze klas krijgt een spoken word-workshop van een professionele woordkunstenaar en verfilmt het gedicht. Bekijk de clip van de winnaars van 2022 ter inspiratie.

Voor wie en wanneer?

Deze wedstrijd is voor alle groepen 7 en 8. Meedoen kan alleen als gehele klas – we vragen dus om teamwork. 8 april is de deadline voor het inleveren van jullie gedicht. Op vrijdagochtend 14 april wordt via een kort online event in de ochtend door de jury bekendgemaakt welke klas wint. Dit is te volgen vanuit je eigen klaslokaal. In overleg met de winnende klas plannen we de workshop en filmopname op locatie.

Spoken word-performance in Pieter Teylers Huis

De video die de inspiratie vormt voor deze wedstrijd is gemaakt door twee van onze sleutelfiguren. Mike Warners vertaalde Teylers idealen en de relevantie van Pieter Teylers Huis voor de Haarlemse samenleving in een nieuwe tekst. Gene Power maakte daar een choreografie in het huis bij.