Aanwinst: Maria Roosen

Blog door conservator kunst Marleen Ram

In een ander leven, nog geen drie maanden geleden, liepen hoofdconservator Terry van Druten en ik handenschuddend over kunstbeurs Art Rotterdam. We schuifelden van kunststand naar kunststand op zoek naar interessante, hedendaagse tekeningen voor de collectie van Teylers Museum.

Na veel moois te hebben gezien, stuitten we aan het einde van de middag op een intrigerende aquarel van Maria Roosen (1957). Het werk verbeeldt een mannentorso, en is getekend met in elkaar overvloeiende roze en blauwe aquarelverf. Aan weerszijden van de blauwige ruggengraat zijn vaag leesbare teksten te zien. Door handig gebruik te maken van het witte papier dat op sommige plekken door de waterige verf heen schemert, creëerde de kunstenares volume en plasticiteit. Zo lijkt de borstkas naar voren te komen, en zijn onder de strakgespannen huid de ribben te zien.

Tegelijkertijd oogt het werk plat. Roosen suggereerde weinig perspectief door de armen strak langs het lichaam te laten vallen. Als je door je oogharen kijkt, lijkt het lichaam wel op een leeggelopen opblaaspop! Het tweedimensionale effect wordt tevens versterkt door het transparante karakter van het werk. Het is net alsof we met röntgenogen door het lichaam heen kunnen kijken, en de botten van de heupen en bovenbenen kunnen zien.

Roosen is vooral bekend van haar kleurrijke glassculpturen, die vertegenwoordigd zijn in de meeste Nederlandse musea met hedendaagse kunstcollecties. Net als in haar glassculpturen speelt de overgang van vloeibaar naar vast een belangrijke rol in haar aquarellen. Het door Teylers Museum verworven werk is hiervan een krachtig voorbeeld. Dit contrast wordt tevens benadrukt door de speciaal voor de aquarel gemaakte ‘eierdozen’-lijst van polyurethaan, waarmee Roosen een brug slaat tussen haar sculpturen en haar tekeningen.

Sinds de opening in 1784 verzamelt Teylers Museum eigentijdse Nederlandse tekenkunst. De aquarel van Roosen vormt hierop een mooie aanvulling. Tevens verbindt het werk zich met de vele figuurstudies in de tekeningencollectie van het museum, van Michelangelo’s gespierde naakten tot Rembrandts oude man in een leunstoel.

Maria Roosen, Spine, 2017

Marleen Ram werkt sinds 2019 in Teylers Museum als conservator van de kunstcollecties. Dit blog werd geschreven op 23 april 2020.