Beroemde bezoekers in Teylers Museum: Ilja Repin, 1883 — Teylers Museum

Beroemde bezoekers in Teylers Museum: Ilja Repin, 1883

Blog door hoofd collectiebeheer Herman Voogd

Ilja Repin, Portret van de kunstcriticus Vladimir Stasov, gesigneerd en gedateerd 'Dresden 1883', olieverf op doek 74 × 60 cm. Russisch Museum (voorheen Russisch Staatmuseum), St. Petersburg.

Op 18 mei 1883 bracht de beroemde Russische schilder Ilja Repin (1844-1930) een bezoek aan Teylers Museum. Repin, ook wel de ‘Russische Rembrandt’ genoemd, maakte in gezelschap van de invloedrijke kunstcriticus Vladimir Stasov (1824-1906) een rondreis door Europa. Stasov was voorvechter van een nationale Russische kunst. Repin, die als geen ander de heroïsche dramatiek van de Russische geschiedenis wist te verbeelden, was zijn favoriete kunstenaar. De lange terugreis naar Petersburg voerde via Dresden. Daar schilderde Repin bovenstaand portret van zijn mecenas.

Repin (zelfportret 1878) en Stasov zijn niet de enige beroemde Russen die een bezoek gebracht hebben aan Teylers Museum. De eerste vorstelijke bezoeker die het museum mocht ontvangen was de Russische prinses Schakovskoy (in augustus 1791). Vele landgenoten zouden nog volgen, waaronder in 1895 de oprichter van de Ballet Russes, Serge Diaghilev (1872 -1929). Dat een gedeelde nationaliteit geen garantie is voor vriendschap bevestigen Stasov en Diaghilev. De kunstcriticus op leeftijd moest niets hebben van de modernist Diaghilev, in zijn woorden “een decadente cheerleader”. Gelukkig zat er 12 jaar tussen beide bezoeken…

Herman Voogd werkt sinds 1992 bij Teylers Museum. Hij is hoofd collectiebeheer van de wetenschappelijke collecties. Dit blog werd geschreven op 17 december 2020, met dank aan Geert-Jan Janse.