Beroemde bezoekers in Teylers Museum: Martin Buber, 1931 — Teylers Museum

Beroemde bezoekers in Teylers Museum: Martin Buber, 1931

Blog door hoofd collectiebeheer Herman Voogd

Op 4 maart 1931 bracht de godsdienstfilosoof Martin Buber (1878 – 1965) een bezoek aan Teylers Museum. Hij was in zijn tijd een van de belangrijkste onderzoekers en verzamelaars op het gebied van de chassidische traditie van het Oost-Europese jodendom. Zijn filosofische hoofdwerk draagt de titel "Ich und Du" (Ik en gij) en behandelt de verhouding van de mens tot God en de medemens als existentiële dialogische religieuze beginselen.

Martin Buber had van 1924 tot 1933 een leeropdracht, en was honorair hoogleraar joodse geloofsleer en ethiek in Frankfurt aan de Main. In 1938 kon hij uit het fascistische Duitsland naar Jeruzalem ontkomen, waar hij tot 1951 aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem les gaf in antropologie, sociologie, sociale psychologie en pedagogiek. Zijn woonhuis in Heppenheim werd tijdens de Kristallnacht op 9 november 1938 verwoest.

In het gastenboek van het museum schrijft hij zijn naam met daarachter zijn woonplaats Heppenheim waar zijn huis 8 jaar later door de nazi’s wordt verwoest. Het is niet bekend of hij contact heeft gehad met leden van Teylers Godgeleerd Genootschap.

Herman Voogd werkt sinds 1992 bij Teylers Museum. Hij is hoofd collectiebeheer van de wetenschappelijke collecties. Dit blog werd geschreven op 17 december 2020.