Helden in Pieter Teylers Huis — Teylers Museum

Helden in Pieter Teylers Huis

Blog door Enzo Vredegoor, medewerker onderwijs(relaties) en publieksactiviteiten

Vandaag was een spannende dag voor 21 leerlingen uit groep 6 en 7 van de Mgr. Huibersschool in Haarlem. In Pieter Teylers Huis gaven ze een presentatie aan de directie en het managementteam van Teylers Museum over hun helden: wie is voor hen een held?

Musea Bekennen Kleur
De presentatie was de afsluiting van het lespakket ‘De kunst van het doorgeven’, ontwikkeld door het Rijksmuseum Amsterdam in het kader van Musea Bekennen Kleur. Teylers Museum is in 2020 aangesloten bij dit platform, waar musea met elkaar in gesprek gaan over diversiteit en inclusie. Doel van de lessen is het bespreekbaar maken in de klas van culturele diversiteit en het Nederlandse slavernijverleden en hoe musea hiermee omgaan. Het lespakket heeft als thema ‘heldendom’ en wordt door meerdere Nederlandse musea doorontwikkeld en aangepast aan de eigen situatie en collectie. De bedoeling is dat de serie uiteindelijk structureel wordt aangeboden aan scholen.

Lessen
Museumdocent Marianne de Bruijn en ik hebben vijf lessen gegeven aan de leerlingen, vier op school in Schalkwijk en een in het museum. Daarin hebben we kritisch gekeken naar de tentoonstelling Vogelpracht en de wijze waarop kunstenaar John James Audubon gewerkt heeft. Is hij wel of geen held? Kinderen waardeerden zijn mooie afbeeldingen van vogels en de kennis die hij over hen vergaarde. Maar toen ze hoorden dat hij de vogels doodschoot en tot slaaf gemaakten inzette tijdens zijn expedities, waren de kinderen vol afschuw. Ze uitten hun gevoelens met emoticons en door erover in gesprek te gaan onder de vakkundige begeleiding van Imagine IC. Deze erfgoedinstelling gebruikt de emotienetwerken-methode om over beladen erfgoed te praten.

Afsluiting
In les vier en vijf hebben de leerlingen zelf nagedacht over hun persoonlijke helden. In vier groepjes hebben ze tableau vivants gemaakt waarin ze bijzondere mensen presenteren zoals Anne Frank en hun eigen juf Gaby. Vandaag kwamen de leerlingen naar Teylers Museum om de lessenserie af te sluiten. In verschillende kamers van Pieter Teylers Huis lieten ze hun helden zien aan de directie en het managementteam van het museum. Vervolgens gingen we met ze in gesprek over Pieter Teyler: in hoeverre is hij een held voor de leerlingen? En welke indruk krijgen ze van hem op basis van zijn huis?

In opdracht van Musea Bekennen Kleur maakt My Daily Shot of Culture een vlog van deze dag, die we hier zodra hij beschikbaar is zullen delen.

Deze blog is geschreven op 17 mei 2022.
Foto bovenaan de pagina: directeur Marc de Beyer in gesprek met de leerlingen.
© Stephanie Driessen.