Master Drawings Week

Blog door conservator Marleen Ram

Elk jaar, in de laatste week van januari, is het Master Drawings Week in New York. Dit houdt in dat alle belangrijke veilinghuizen grote tekeningenveilingen organiseren en dat ook de kunstgaleries in de stad werken op papier te koop aanbieden. Deze week is hét moment voor tekeningenverzamelaars en musea uit de hele wereld om hun slag te slaan.

Nog niet zo lang geleden, voor de uitbraak van het coronavirus, reisden de conservatoren van Teylers Museum voor dit evenement af naar New York. Naast het bijwonen van de veilingen, bezochten ze musea en privécollecties en woonden ze talloze netwerkbijeenkomsten bij, waar vaak de basis werd gelegd voor toekomstige tentoonstellingen. Voor wie helemaal gek is van oude-meestertekeningen, zoals ik, is het een geweldige ervaring. 

Helaas ging het hele feest dit jaar niet door. Alles vond online plaats, van het bieden op veilingen tot de kunsthistorische lezingen en netwerkbijeenkomsten aan toe. Het was natuurlijk niet hetzelfde, maar wat was ik verheugd om na al die tijd mijn internationale collega’s weer te spreken. Vanuit mijn eigen huis schoof ik onder andere aan bij het jaarlijkse Master Drawings Benefit Gala, waarmee geld werd ingezameld voor het wetenschappelijke tijdschrift Master Drawings.

Voor de gelegenheid had ik me voor het eerst sinds tijden weer feestelijk aangekleed. Het merendeel van de gasten had dat ook gedaan, maar scrollend door het deelnemersoverzicht op zoek naar bekenden zag ik tussen de stropdassen en gestifte lippen ook een paar oude truien. Zo leer je je vakgenoten toch weer een beetje beter kennen.

Ook de online veilingen beleefde ik vanachter mijn computerscherm. Na rijp beraad met mijn collega’s waren onze keuzes en de maximale biedbedragen bepaald. Ik mocht gaan bieden. Lichtelijk nerveus nam ik op de middag van de veiling plaats achter mijn laptop. Toen het betreffende lotnummer dichterbij kwam, bracht ik de muiscursor langzaam in positie boven het knopje ‘BID’. Na het openingsbod van de veilingmeester begon ik met klikken. De prijs schoot omhoog, maar uiteindelijk stagneerde het bieden van de andere online deelnemers en bleef ik als laatste over. Via de live verbinding met de veilingzaal zag ik vervolgens de veilingmeester de tekening afhameren. Mooi, die was binnen!

Dankzij de genereuze steun van Matthijs de Clercq heeft Teylers Museum uiteindelijk twee tekeningen op de veiling in New York kunnen aankopen. Het gaat om een voorstudie voor een prent door Gerard van Groeningen (fig. 1), een Antwerpse kunstenaar waarvan het museum voorheen slechts een tekening in bezit had. Het tweede blad is een uitgewerkte tekening van Denys Calvaert (fig. 2). Deze tevens uit Antwerpen afkomstige kunstenaar reisde omstreeks 1560 af naar Italië, waar hij de rest van zijn leven woonachtig bleef.

De twee tekeningen vormen een prachtige versterking van de collectie Nederlandse tekeningen uit de zestiende eeuw in Teylers Museum. Bovendien stemt de aankoop ervan hoopvol. De musea zijn dan wel tijdelijk gesloten, maar vanuit de woonkamer, vanaf zolder of zittend aan de keukentafel is er voor museummedewerkers wereldwijd nog genoeg te beleven.

Fig. 1: Gerard van Groeningen, Christus voor Pilatus, ca. 1573

 Fig. 2: Denys Calvaert, Keizerin Faustina door de heilige Catharina bekeerd, ca. 1575-80

Marleen Ram werkt sinds 2019 in Teylers Museum als conservator van de kunstcollecties. Dit blog werd geschreven op 2 maart 2021.