Schenking Dommering: Le départ est arrivé — Teylers Museum

Schenking Dommering: Le départ est arrivé

Blog door hoofdconservator kunstverzamelingen Terry van Druten

Ook in donkere coronatijden is er gelukkig nog goed nieuws te melden. In november schonken verzamelaars Egbert en Loes Dommering maar liefst 59 werken op papier aan het museum. Deze ruimhartige schenking bestaat deels uit werken van reeds in de collectie aanwezige hedendaagse kunstenaars als Armando, Marcel van Eeden, Robbie Cornelissen en Constant. Evenals uit werken van voor het museum nieuwe namen als Jo Baer, Cornelius Quabeck, Breyten Breytenbach en Annelise Coste.

Marcel van Eeden (1965), Franz Meyer. ‘Feierabend’. 2005, grafietstift op papier, 19 x 28 cm (KT 2020 044). Schenking Egbert en Loes Dommering, 2020.

Een hoogtepunt binnen de schenking wordt gevormd door achttien werken van de belangrijke Nederlandse kunstenaar Constant, met onder andere de lithoreeks New Babylon uit 1963 en de prachtige waterverftekening Le départ uit 1978.

Constant (1920-2005), Le départ. 1978, waterverf op papier, 43 x 55 cm (KT 2020 035). Schenking Egbert en Loes Dommering, 2020.

Het museum bezat van Constant een krijttekening uit zijn Cobra-periode in de jaren vijftig en een aquarel uit de jaren tachtig. Door de schenking van Egbert en Loes Dommering is het museum nu in staat een veel breder beeld te geven van deze belangrijke kunstenaar. Daarbij vertelt Le départ ook een aangrijpend persoonlijk verhaal. Constant maakte de tekening met het afscheid van zijn toenmalige vriendin Fanny Kelk in gedachten, die dodelijk ziek was. De stationshal met grote klok is het Parijse Gare du Nord, een herinnering aan hun laatste bezoek aan die stad. Links staat een grote zwartgeklede man met wit hoofd: de dood.

Constant (1920-2005), New Babylon (9). 1963, lithografie op papier, 39,8 x 75,6 cm (KG 2020 007i). Schenking Egbert en Loes Dommering, 2020.

Constant (1920-2005), New Babylon (10). 1963, lithografie op papier, 39,8 x 75,6 cm (KG 2020 007j). Schenking Egbert en Loes Dommering, 2020.

De waterverftekening toont treffend de fascinatie van Constant voor de schaduwzijden van het menselijk bestaan, zoals die ook te zien zijn in zijn dystopische reeks werken over de fantasiestad New Babylon. In deze stad in de toekomst is de mens vrij. Hij hoeft niet te werken, maar zwerft nomadisch rond in een wereld van zowel creativiteit en spontaniteit als van hedonisme en geweld.

Egbert en Loes Dommering verzamelen eigentijdse kunst vanaf de jaren ’70, zij zijn vooral bekend als verzamelaars van videokunst, maar hebben ook werken in andere media bijeengebracht. Speciaal de tekenkunst dragen zij daarbij een warm hart toe. De nu door hen geschonken tekeningen en prenten vinden een welkom thuis in de kunstverzameling van Teylers Museum.

Terry van Druten werkt sinds 2008 in Teylers Museum en is sinds 2019 hoofdconservator van de kunstcollecties. Dit blog werd geschreven op 17 december 2020.