775 jaar Haarlem — Teylers Museum

775 jaar Haarlem

Tentoonstelling in Boekenkabinet en Penningvitrine

10 oktober 2020 t/m 22 april 2021

775 jaar geleden, op 23 november 1245, kreeg Haarlem stadsrechten van de Hollandse graaf Willem II. Om dit te vieren laat Teylers Museum in het Boekenkabinet en de Penningvitrine de Haarlemse geschiedenis zien aan de hand van bijzondere en alledaagse gebeurtenissen, bekende bewoners, het veranderende stadsbeeld en de bedrijvigheid. De oudste objecten zijn de noodmunten die werden geslagen tijdens het beleg door de Spanjaarden in 1572-73. Bijzonder is ook het indrukwekkende profiel van de stad door de beroemde Haarlemse prentkunstenaar Romeyn de Hooghe.

Alle munten, penningen, tekeningen en prenten zijn afkomstig uit de omvangrijke collectie van Teylers Museum, dat in 1784 werd opgericht uit de nalatenschap van een illustere Haarlemmer: Pieter Teyler.

Beeld: Kasparus Karsen (1810-1896), De Grote Markt in Haarlem, 1845, penseel in waterverf, over potlood op papier

Arnoud van Soest van Oneindig Noord-Holland schreef een mooi artikel over deze tentoonstelling. Je leest het hier.

Koop je tickets online