De Gouden Eeuw in Teylers — Teylers Museum

De Gouden Eeuw in Teylers

Rembrandt, Ruisdael en tijdgenoten

24 juni 2017 t/m 01 oktober 2017

Het Prentenkabinet van Teylers Museum toont deze zomer een bijzondere presentatie van tekenkunst uit de Gouden Eeuw. Met topstukken van Rembrandt, Jacob van Ruisdael, Adriaen van Ostade, én een recent verworven zeldzame studie van Gerard van Honthorst.

Het is een wonder dat ze zo goed bewaard zijn gebleven: de tekeningen die samen de tentoonstelling De Gouden eeuw in Teylers vormen. In het Prentenkabinet van het museum is vanaf dit weekend een bijzondere selectie te zien van 17e-eeuwse tekeningen uit eigen collectie van het museum. Te zien zijn 54 tekeningen van beroemde kunstenaars als Jacob van Ruisdael, Hendrick Avercamp, Paulus Potter, Jan van Goyen, Pieter Saenredam, Albert Cuyp, Jan de Bisschop, Adriaen van Ostade en andere tijdgenoten.

Topstuk

Absoluut topstuk is Rembrandts uitstekend bewaard gebleven tekening Christus en de discipelen in de hof van Gethsemane (circa 1634), al in 1796 aangekocht door Teylers. Teylers verzamelde 17e-eeuwse Nederlandse tekeningen ver voordat andere musea dat deden en voorkwam zo dat erfgoed naar het buitenland verdween. De tentoonstelling biedt ook ruimte aan een mooie nieuwe aanwinst, De tekenles uit circa 1640 van Gerard van Honthorst (1592-1656). Een zeldzame tekening die Teylers heeft kunnen verwerven met dank aan Vereniging Rembrandt / KOG-Vereniging Rembrandt Fonds en Liente Dons Fonds en Teylers Museum Vrienden Fonds / Fonds Matthijs de Clercq en Fonds Van Regteren Altena – Loman.

Van links naar rechts: 17e-eeuwse tekeningen Rembrandt, Gerard van Honthorst, Abraham Bloemaert

Koop je tickets online