Een ode aan de Nederlandse vlinder — Teylers Museum

Een ode aan de Nederlandse vlinder

Boekenkabinet - Werk van vader en zoon Sepp

25 januari 2019 t/m 26 mei 2019

Mensen houden van vlinders, maar minder van rupsen. Hun ontstaan en gedaanteverwisseling was lange tijd een mysterie. Rond 1700 kwam daar verandering in: gewapend met lens, microscoop en vlindernet deden geleerden en kunstenaars belangrijke ontdekkingen over de levenscyclus van rups tot vlinder. De verwondering over ‘Gods schepping’ was groot. De insectenstudie werd een populaire liefhebberij van de burgerij.

Tegen deze achtergrond begonnen vader en zoon Sepp, twee graveurs uit Amsterdam, met hun pioniersonderzoek naar de insecten rondom hun woonplaats. Onder de veelzeggende titel Beschouwing der wonderen Gods, in de minstgeachte Schepzelen publiceerden zij een monumentaal werk over de Nederlandse vlinder: tussen 1762 en 1925 beschreven zij (en hun opvolgers) 573 inheemse soorten. Het werk werd wereldberoemd om zijn prachtig gedetailleerde en met de hand gekleurde gravures.

Teylers Museum en Naturalis Biodiversity Center bewaren de bijzondere werktekeningen voor dit project. Ze geven een unieke kijk op het allereerste onderzoek naar de Nederlandse insectenwereld.

Op deze pagina vind je een overzicht van de gepresenteerde boeken in het Boekenkabinet, de boeken zijn online door te bladeren.

Koop je tickets online