Haarlem Cultuur Festival & Open Monumentendagen — Teylers Museum

Haarlem Cultuur Festival & Open Monumentendagen

Een weekend vol activiteiten en met gratis entree

08 september 2018, 11:00 - 17:00

Stap over de drempel van Teylers Museum en verwonder je over de schoonheid van het oudste museum van Nederland. De toegang is dit weekend gratis. Ga mee met de theatrale tour De Lorentz Formule of volg een rondleiding en hoor alles over fossielen, mineralen, instrumenten, kunst en de prachtige Ovale Zaal. Doe zaterdag- of zondagmiddag mee met de inloop-familieworkshop Kruip in de huid van Leonardo of laat je portret tekenen. Dit als opmaat naar de grote tentoonstelling met tekeningen van Leonardo da Vinci die in oktober in Teylers opent. Zondagmiddag is er ook een workshop Kunst en Vliegwerk én een gratis editie van Teylers Ontmoet, de boekenmiddag i.s.m. Athenaeum Boekhandel.

Zaterdag 8 september

11.30, 12.45, 14.30 en 15.45 uur: De Lorentz Formule
Reserveer online of kijk of er nog een plekje is op de dag zelf
Ga terug in de tijd en duik met deze 50 minuten durende theatrale tour in het leven van de belangrijke Nederlandse natuurkundige Hendrik Antoon Lorentz (1853-1928). In zijn werkkamer en lab in Teylers Museum ontdek je wie Lorentz was en hoe belangrijk hij voor de wetenschap is geweest. Op zijn bureau ligt nog zijn correspondentie met zijn jonge fan Albert Einstein. Klapstuk van de tour is de finale, als een replica van de Grote Elektriseermachine wordt aangezwengeld.

11.30 - 16.30 uur: Laat je portret tekenen
Gratis
In de tentoonstelling Leonardo da Vinci zijn veel van Leonardo’s prachtige getekende portretten te zien. Laat tussen 11.30 en 16.30 uur je eigen portret tekenen door tekenaars Philip Lindeman en Jesse Strikwerda in de Eerste Schilderijenzaal.

13.00 uur: Exclusieve rondleiding
Gratis, voucher verkrijgbaar bij het Stadhuis
Neem gratis deel aan een exclusieve rondleiding door het museum met een bezoek aan de Natuurwetenschappelijke bibliotheek. De rondleiding is alleen toegankelijk op vertoon van een voucher die te verkrijgen is in het Stadhuis. De vouchers kunnen alleen in het weekend afgehaald worden bij het informatiepunt van de Open Monumentendagen in de Librije van het Stadhuis. Verzamelpunt: Entreehal van Teylers Museum.

13.00 & 14.30 uur: Workshop Kunst en Vliegwerk – Ik zie ik zie wat jij niet ziet (v.a. 4 jaar).
Gratis, reserveer online of kijk of er nog een plekje is
Een tekening die niemand begrijpt…totdat je er een spiegel bijhoudt, hoe kan dat? Ontdek het geheim en ga er voor thuis een maken. Wedden dat ze hun ogen niet geloven?

13.00-16.00 uur: Inloop-familieworkshop Kruip in de huid van Leonardo (v.a. 4 jaar)
Gratis, reserveren niet mogelijk
Vanaf oktober zijn er in Teylers prachtige tekeningen van Leonardo da Vinci te zien, heel bijzonder! Tijdens de tentoonstelling vindt elke zondagmiddag de familieworkshop Kruip in de huid van Leonardo plaats. Tijdens het Haarlem Cultuur Festival organiseren we hem ook alvast. Leonardo da Vinci deed ook onderzoek naar het binnenste van mensen. Hoe ziet je lichaam eruit onder je huid? Probeer het zelf! Klap Leonardo’s hersenpan open en lees z’n gedachten.

15.00 uur: Rondleiding naar de Sterrenwacht
Gratis, reserveren niet mogelijk
Beklim het hoogste puntje van Teylers Museum: de Sterrenwacht bovenop de Ovale Zaal. En bewonder het weidse uitzicht! Het hele complex van het museum ligt aan je voeten, de Bavo torent boven de stad uit, het Spaarne meandert er doorheen. Met hulp van een kleine telescoop zie je misschien ook Schiphol, of de zee! Deze rondleiding is toegankelijk vanaf 8 jaar, stevig schoeisel wordt aanbevolen. Onder voorbehoud van de weersomstandigheden: bij regen, onweer of harde wind gaat de rondleiding niet door.

Koop je tickets online