Jan Weissenbruch

De Vermeer van de 19de eeuw

10 september 2016 t/m 08 januari 2017

Tentoonstellingszaal

Ook nu nog betoveren de meditatieve schilderijen van Weissenbruch met hun speelse precisie de kijker. Zo mooi. Om stil van te worden. Zo eindigde de Telegraaf zijn recensie voor Jan Weissenbruch. De Volkskrant, NRC en Trouw beloonden de tentoonstelling met vier sterren. Kom en ontdek de bijzondere schilderijen van Jan Weissenbruch.

De Vermeer van de 19de eeuw

Met zijn heldere licht en realistische stijl wordt Jan Weissenbruch (1822-1880) ‘de Vermeer van de 19de eeuw’ genoemd. Op deze overzichtstentoonstelling brengt Teylers topstukken samen uit museale en particuliere collecties. Heel bijzonder zijn de bruiklenen uit Osborne House, het voormalig zomerhuis van koningin Victoria en prins Albert. De twee schilderijen die de prins vlak voor zijn dood voor de koningin kocht, zijn voor het eerst sinds hun aankoop buiten Engeland te zien.

Jan Weissenbruch

Jan Weissenbruch is een van de meest eigenzinnige Nederlandse kunstenaars van de 19de eeuw. Met felblauwe luchten en heldere lijnen bracht hij de oude poorten, stadsmuren en huizen in beeld die in rap tempo werden afgebroken om plaats te maken voor de moderne tijd. Met een romantische liefde voor het verleden legde Weissenbruch het verdwijnende oude Nederland vast, maar hij deed dat met een fotografische scherpte en een realisme die ultramodern waren.

Culemborg

Weissenbruch schilderde het allerliefst de verstilde kleine steden in het rivierengebied. Daar vond hij een ideaal Nederland waar de tijd leek te hebben stilgestaan, alsof je een 17de-eeuws schilderij binnenstapte. Vooral in Culemborg was hij vaak. In samenwerking met het Elisabeth Weeshuis Museum is een speciale wandeling uitgezet langs de plekken waar Weissenbruch geschilderd heeft (voor meer informatie, zie www.weeshuismuseum.nl).

Videoboodschap Maarten van Rossem

Voor de opening van de tentoonstelling liet Maarten van Rossem een videoboodschap achter waarin hij vertelt over zijn favoriete schilderij van de kunstenaar.

Voor de tentoonstelling is samengewerkt met het Elisabeth Weeshuis Museum en het RKD.

De tentoonstelling kwam mede tot stand dankzij steun van het ministerie van OCW, de BankGiro Loterij, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Marten Orges Fonds, Zabawas, de J.C. Ruigrok Stichting, het WE Jansenfonds en de gemeente Haarlem.