Mark Smeets - De triomf van het tekenen — Teylers Museum

Mark Smeets - De triomf van het tekenen

Laatste week! Tentoonstelling in het boekenkabinet waarin het unieke tekentalent van Mark Smeets wordt geëerd

27 mei 2016 t/m 17 juli 2016

Mark Smeets

Mark Smeets (1942-1999) was een getalenteerd tekenaar die altijd onder de radar is gebleven, ook al publiceerde hij jarenlang in NRC Handelsblad en de VPRO Gids. Aan zelfpromotie deed hij niet; hij lijkt er van alles aan gedaan te hebben om zijn werk geheim te houden en om na zijn dood zo snel mogelijk te worden vergeten.

De speciale wereld van Smeets

De kern van zijn werk is te vinden in meer dan honderd schetsboeken. Daarin openbaart zich de speciale wereld van Smeets, liefst onaf en fragmentarisch: landschappen, ruïnes, personages weggelopen uit een onbekend Kuifje-album. Tekstballonnen en kaders laten het lijken op een stripverhaal, maar dat is het niet: 'Het moet niet te plaatsen zijn, uit de lucht gegrepen, anders is de lezer er te snel mee klaar', vond hij.

Joost Swarte over Smeets

Joost Swarte over Smeets: 'Hij toont ons het absurde van de formules die men hanteert om grip op het leven te krijgen. Hij citeerde het leven ongefilterd, niet gehinderd door opvatting, theorie of wensen van de opdrachtgever.'

In de intieme setting van het Boekenkabinet van Teylers Museum wordt zijn unieke tekentalent geëerd.

Deze tentoonstelling vindt plaats in het kader van de Stripdagen Haarlem (3 t/m 12 juni 2016) en is tot stand gekomen in samenwerking met Stripdagen Haarlem/Stichting Beeldverhaal Nederland en Scratch Books.

Koop je tickets online