Teylers Museum open tijdens pilot met sneltesten — Teylers Museum

Teylers Museum open tijdens pilot met sneltesten

UITVERKOCHT - Geopend met Museumkaart en negatief testresultaat

21 april 2021 t/m 23 april 2021

Musea kunnen veilig en verantwoord open blijkt uit de ervaringen van 2020 met het anderhalvemeterprotocol. In aanvulling daarop gaan zeventien musea, waaronder Teylers Museum, in de week van 19 april open voor een pilot met sneltesten. Mensen met een Museumkaart kunnen die musea bezoeken als ze een kaartje voor een tijdvak reserveren en een negatieve sneltest laten zien. Deze sneltest kan gratis worden gedaan bij deelnemende testcentra. De pilot is onderdeel van het plan waarmee het ministerie van OCW de inzet wil onderzoeken van sneltesten in de culturele sector. Doelen zijn het testen de infrastructuur rondom sneltesten en cultuurbezoek, en te ontdekken hoe dit bezoekers bevalt. Zo wordt zichtbaarder of sneltesten kan helpen het maatschappelijk leven weer op gang te brengen.

De pilot wordt gehouden in de Nationale Museumweek, van 19 tot en met 25 april 2021. Teylers Museum is op 21, 22 en 23 april geopend.
Voor vragen, reserveren en andere informatie kun je terecht bij de Museumvereniging.
(kaartjes voor de pilot bij Teylers zijn zo goed als uitverkocht, door annuleringen kunnen er af en toe enkele kaarten vrijkomen).

Werkwijze voor bezoekers

Mensen met een Museumkaart kunnen vanaf volgende week een tijdvak reserveren bij het museum van hun keuze op www.museum.nl. De Stichting Museumkaart zal het meteen bekend maken op social media als reserveren mogelijk is. De musea zijn verdeeld over het land en elk museum kan drie dagen meedoen. Wie een tijdvak bij een museum reserveert, ontvangt een link om een afspraak voor een gratis sneltest te maken. Ook mensen met een Museumkaart die is “verlopen” na 14 december 2020, kunnen meedoen. Op het geboekte tijdstip kunnen bezoekers dan naar binnen met hun Museumkaart, bewijs van reservering en de negatieve sneltest.
Om reisbewegingen te beperken wordt bezoekers gevraagd zoveel mogelijk in hun eigen regio naar een museum te gaan en een testcentrum te kiezen waarvoor ze ook zo min mogelijk extra hoeven te reizen.

Anderhalve meter blijft gelden De pilot is anders dan de field labs die zijn gehouden: het coronaprotocol blijft gelden. Zo blijft de anderhalve meter gelden, en zijn er vaste looproutes, en desinfectiemiddelen. Uit de ervaringen van 2020 blijkt dat het protocol veilig en verantwoord is; er zijn geen brandhaarden van corona bekend uit musea. Van bezoekers meldde bovendien meer dan twee derde dat ze hun bezoek aan een museum als veilig hadden ervaren, bleek uit onderzoek van Validators dat vorig jaar in opdracht van de Museumvereniging is gedaan. Musea zijn voorbereid om weer open te gaan om bezoekers te verwelkomen.

Deelnemende musea

Drents Museum, Assen | Fries Museum, Leeuwarden | Jopie Huisman Museum, Workum | Groninger Museum, Groningen | Noordbrabants Museum, ’s-Hertogenbosch | Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem | Bonnefanten, Maastricht | Hermitage, Amsterdam | Scheepvaartmuseum, Amsterdam | Teylers Museum Haarlem | Slot Loevestein, Poederooijen | Luchtvaartmuseum Aviodrome, Lelystad | Museum De Fundatie, Zwolle |
Spoorwegmuseum, Utrecht | Museum Prinsenhof, Delft | Wereldmuseum, Rotterdam | Zeeuws Museum, Middelburg

De zeventien musea die deelnemen aan de pilot zijn in samenspraak met het ministerie van OCW en de 25 veiligheidsregio’s geselecteerd. Daarbij is gelet op spreiding - in iedere provincie tenminste één museum - museumgrootte en type collectie.

De sneltesten worden afgenomen door de testcentra van de Stichting Open Nederland. Mensen die een tijdvak hebben gereserveerd op www.museum.nl worden vervolgens doorverwezen voor een gratis sneltest.

Voor vragen, reserveren (vanaf 13 april) en andere informatie kun je terecht bij de Museumvereniging.

Koop je tickets online