Teylers Ontmoet Da Vinci en Lorrain — Teylers Museum

Teylers Ontmoet Da Vinci en Lorrain

een boekenmiddag bij Athenaeum Boekhandel Haarlem

14 oktober 2018, 14:30 - 16:30

Teylers Museum organiseert in samenwerking met Athenaeum Boekhandel Haarlem een reeks middagen rondom recent verschenen werken over geschiedenis, reizen en natuurwetenschap.

De auteurs van deze boeken gaan in gesprek met schrijver en reiziger Alexander Reeuwijk. Teylers Ontmoet vindt deze keer plaats bij Athenaeum Boekhandel in Haarlem en staat in het teken van Leonardo da Vinci en Claude Lorrain.

Hoofdconservator Kunstcollecties, Michiel Plomp van Teylers Museum vertelt over de spectaculaire tentoonstelling Leonardo da Vinci die van 5 oktober t/m 6 januari 2019 te zien is. Met auteur Peter Delpeut wordt gesproken over zijn boek In het zwart van de spiegel.

Michiel Plomp - Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci, dé belichaming van het Renaissance-ideaal van de homo universalis, was in zijn eigen tijd het meest beroemd om zijn ongekende gave menselijke emoties en karakters overtuigend uit te beelden. Het laatste avondmaal in Milaan is daar het sprekende voorbeeld van. Dit kunstwerk kan uiteraard niet reizen, maar zal op bijzondere wijze (en op ware grootte) tóch in de tentoonstelling aanwezig zijn.

De expressiviteit van het menselijk gelaat, van misvormd en lelijk tot mooi en geïdealiseerd, had Leonardo’s grote belangstelling. En dan speciaal de relatie tussen uiterlijk en innerlijk. Hij had duidelijk affiniteit met de toentertijd populaire ‘wetenschap’ van de fysionomie, waarin gesteld werd dat aan het uiterlijk van de mens diens persoonlijkheid is af te lezen. Het is mede daarom dat hij – als eerste in zijn tijd – mensen op straat met een ongewoon of mismaakt gezicht bestudeerde en vervolgens tekende.

Een van de topstukken in de expositie is de Studie van het gezicht van een jonge vrouw, ook wel de Mona Lisa onder de tekeningen genoemd. Een prachtig voorbeeld van hoe Leonardo menselijke emoties wist vast te leggen in zijn werken. Het is de eerste keer dat dit werk in Nederland te zien is.

Peter Delpeut - In het zwart van de spiegel

‘In het zwart van de spiegel’ van Peter Delpeut vertelt het verhaal van een filmmaker die lijdt aan een raadselachtige oogkwaal die langzaam zijn blikveld vernauwt. Als troost voor het onbestemde gevoel van verlies dat hem overvalt, gaat hij op zoek naar landschappen – geschilderde. In het voetspoor van de zeventiende-eeuwse landschapsschilder Claude Lorrain reist hij door Europa. Als in een tijdmachine krijgt hij gezelschap van aristocratische kunstverzamelaars, eigenzinnige schilders, kardinalen en spionnen – reisgenoten die ongemerkt zijn eigen verleden spiegelen, waarin het geheim van een spoorloos verdwenen geliefde hem niet loslaat. ‘In het zwart van de spiegel’ is een weergaloze roman, melancholisch van toon en rijk aan overpeinzingen. Liefdesgeschiedenis, reisverhaal, kunsthistorie en essay ineen. Een boek dat je aanspoort om naar buiten te gaan en bewijst dat zonder kunst het leven niets voorstelt.

Programma zondag 14 oktober 2018

Inloop: 14:00 uur
Aanvang: 14:30 uur
Einde: 16:30 uur

Kosten

Kaarten zijn deze keer alleen op de dag zelf aan de deur bij Athenaeum Boekhandel, Gedempte Oude Gracht 70, Haarlem verkrijgbaar en kosten € 5,- (incl koffie/thee).

Koop je tickets online