Teylers Ontmoet — Teylers Museum

Teylers Ontmoet

Boekenmiddag over dieren en mensen

13 november 2016, 14:00 - 16:00

Teylers Ontmoet dieren en mensen

Teylers Museum organiseert in samenwerking met Athenaeum Boekhandel Haarlem een reeks middagen vol interviews met auteurs van recent verschenen boeken over geschiedenis, reizen en natuurwetenschap. De interviews worden afgenomen door Alexander Reeuwijk, publicist en schrijver van reisverhalen en natuurhistorische werken. Teylers Ontmoet vindt iedere tweede zondag van de maand plaats in de historische Gehoorzaal van Teylers Museum.

Teylers Museum ontvangt deze dag de volgende gasten:

• Reinier Spreen - Monument voor de quagga; schlemiel van de uitgestorven dieren
  • Dik van der Meulen: Kinderen van de nacht; over wolven en mensen
  • Kester Freriks - Het nieuwe vogels kijken, tweehonderd en meer zeldzame vogelsoorten in de Lage Landen.

Kosten

Voorverkoop: 8 euro (incl. koffie/thee in de pauze), op de dag zelf 10 euro. Kaarten zijn via deze site (bovenaan de pagina) of via de Athenaeum Boekhandel aan de Gedempte Oude Gracht 70 in Haarlem. Op de dag zelf kun je een kaartje kopen in het museum. Wil je na afloop van de lezing het museum in? Koop dan ook een toegangsbewijs voor het museum.

Programma zondag 13 november 2016

Inloop: 13.30 uur
Aanvang: 14.00 uur
Einde: 16.00 uur

Reinier Spreen

In 1883 stierf de laatste quagga in de Amsterdamse dierentuin Artis. Daarmee kwam er een einde aan een geschiedenis vol verwarring van deze Zuid-Afrikaanse steppezebra. Met het uitsterven van de quagga lijkt het dier ook meteen te zijn gewist uit ons collectieve geheugen. Daar brengt schrijver Reinier Spreen verandering in. In zijn Monument voor de quagga ontrafelt hij het verhaal van dit wonderlijke dier en richtte er een papieren monument voor op. Tijdens het gesprek gaan we in op de vraag hoe het mogelijk is dat een dier dat relatief eenvoudig was te fokken ineens kon uitsterven? En is het erg als een dier uitsterft?

Dik van der Meulen

Na de grap met de door mensen neergelegde wolf in Luttelgeest lijken de eerste wolven zich serieus weer in Nederland te laten zien. Na een waarneming in 2015 werd er in september dit jaar naar alle waarschijnlijkheid weer een wolf gezien in het Twentse Beuningen. Deze hernieuwde kennismaking de wolf na een afwezigheid van 150 jaar houdt de gemoederen bezig. Vandaar dat het fascinerende boek over de wolf en zijn verhouding met de mens van schrijver en Nederlands letterkundige Dik van der Meulen precies op het goede moment komt. Want wat weten we eigenlijk van de wolf, de vader aller honden?

Kester Freriks

Na het succes van Vogels kijken; alle driehonderd Nederlandse vogelsoorten heeft schrijver en ornitholoog Kester Freriks wederom een prachtig vogelboek geschreven. In mooie miniatuurtjes wekt hij ditmaal de zeldzamere vogels van Nederland op papier tot leven en beschrijft hij hun zang en gedrag. De teksten, die in een grote traditie staan die is begonnen bij Jac. P. Thijsse, worden begeleid door historische afbeeldingen van de vogels uit de Artis Bibliotheek. Hoe kun je op een literaire manier schrijven over vogels? En heeft Freriks nu alle Nederlandse vogels in deze twee boeken vervat?

Handig om te weten

Op zondag 13 november bezoekt Sinterklaas Haarlem. In het centrum en Parkeergarage De Appelaar kan het daardoor wat drukker zijn dan normaal.

Koop je tickets online