Teylers Ontmoet Redmond O'Hanlon & Jimmy Nelson — Teylers Museum

Teylers Ontmoet Redmond O'Hanlon & Jimmy Nelson

UITVERKOCHT! boekenmiddag in Bibliotheek Haarlem Centrum

11 november 2018, 14:00 - 16:00

Teylers Ontmoet op locatie!

Alexander Reeuwijk in gesprek met Redmond O’Hanlon en Jimmy Nelson

Teylers Museum organiseert in samenwerking met Athenaeum Boekhandel Haarlem regelmatig programma’s rondom recent verschenen werken op het gebied van kunst, geschiedenis, reizen en natuurwetenschap. De auteurs van deze boeken gaan in gesprek met schrijver en reiziger Alexander Reeuwijk. Deze editie is een speciale samenwerking met de Bibliotheek Zuid-Kennemerland.

Op zondag 11 november om 14:00 uur staat Teylers Ontmoet in het teken van twee zeer bijzondere wereldreizigers: Redmond O’Hanlon en Jimmy Nelson. Alexander gaat met hen in gesprek in de historische Doelenzaal van Bibliotheek Zuid-Kennemerland in het centrum van Haarlem.

Redmond O'Hanlon

Redmond O'Hanlon (1947) is naast avonturier, reisboekenschrijver en wetenschapper ook een groot kenner van het werk van Charles Darwin. O’Hanlon werd in Nederland bij het grote publiek bekend met het programma ‘Beagle: in het kielzog van Darwin’. De Brit bleef in ons land wonen, en werd zelfs uitgenodigd zich drie jaar lang in Almere te vestigen en verslag te doen van zijn ontdekkingen. In De groene stad doet hij dat met verve. Of O’Hanlon nu over mammoeten, nijlpaarden of holenberen schrijft, over miljoenen met de hand geplante bomen of verbazingwekkende nieuwe architectuur: alles wordt vol verwondering gadegeslagen en met veel humor vastgelegd.

Jimmy Nelson

Jimmy Nelson (1967) reist al dertig jaar lang naar de meest verborgen plaatsen op aarde om inheemse volkeren te leren kennen en te fotograferen. Met Before They Pass Away (2013) toonde hij de onvoorstelbare diversiteit van de mensen die hij ontmoette. In de titel lazen velen een pessimisme - dat de fotograaf wellicht zelf ook voelde. Daar is verandering in gekomen. Nelson onderhield contact met de stammen die hij in beeld bracht, toonde hen zijn werk en ging met hen in gesprek. Homage to Humanity, in september verschenen, vormt een weerslag van de afgelopen jaren. Wederom een prachtige collectie iconische foto’s, verrijkt met interviews, reisverslagen en commentaren. Een eerbetoon aan de moed, levenskracht, veerkracht, trots en het eergevoel van mensen, waar ook ter wereld.

Programma zondag 11 november 2018

Locatie: historische Doelenzaal van Bibliotheek Zuid-Kennemerland Haarlem centrum. Gasthuisstraat 32

Inloop: 13:30 uur
Aanvang: 14:00 uur