Teylers Ontmoet wieren en dieren — Teylers Museum

Boekenmiddag met Alexander Reeuwijk

13 mei 2018, 14:00 - 16:00

Teylers Ontmoet wieren en dieren

Teylers Museum organiseert in samenwerking met Athenaeum Boekhandel Haarlem een reeks middagen rondom recent verschenen werken over geschiedenis, reizen en natuurwetenschap.

De auteurs van deze boeken gaan in gesprek met schrijver en reiziger Alexander Reeuwijk. Teylers Ontmoet vindt plaats in de historische Gehoorzaal van Teylers Museum.

Op zondag 13 mei om 14:00 uur staat Teylers Ontmoet in het teken van natuur, wieren en dieren. Bij Alexander Reeuwijk aan tafel schuiven aan:

• Miek Zwamborn - Wieren
  • Willem Hendrik Gispen - Het geluk van de ijsvogel
  • Jaap Sinke en Ferry van Tongeren - Our first book. Fine taxidermy by Darwin, Sinke & Van Tongeren

Alexander heeft op zondag 13 mei een hele mooie primeur: het debuut in boekvorm van kunstenaars Jaap Sinke en Ferry van Tongeren. Hun werk kun je omschrijven als ‘de missing link tussen klassieke taxidermie en hedendaagse kunst’. Charles Darwin beschouwen ze als hun executive director, stillevens van 16de- en 17de-eeuwse meesters zijn hun inspiratiebronnen en de Britse kunstenaar Damien Hirst is hun grootste fan. Hij kocht hun eerste collectie kunstwerken.

Naast Sinke en Van Tongeren zijn ook Willem Hendrik Gispen, auteur van Het geluk van de ijsvogel, en Miek Zwamborn te gast. Laatstgenoemde maakte een prachtig boek over wieren.

Miek Zwamborn

Het leven op aarde kort samengevat: wij ademen in wat wieren uitademen. Zo eenvoudig is het. Wieren zijn de grootste zuurstofproducenten ter wereld. Maar ze zorg(d)en voor nog veel meer. Wanneer Matisse aan bed gekluisterd is door een medische ingreep, begint hij ‘wiervormen’ te knippen en slaat zo een volstrekt nieuwe artistieke weg in. Waarom zijn filmpioniers in het begin van de twintigste eeuw zo gefascineerd door de beweging van zeewier? Waarom stinkt wier zo, maar wordt het desondanks in tal van schoonheidsproducten toegepast? Wat heeft de komst van Napoleon te maken met het verdwijnen van de kelpindustrie? Wieren gaat over de pracht van de Japanse wieren van inkt in het archief van het Rijksmuseum en de vroege oceaanblauwe wierfoto’s van fotografe Anna Atkins, over hoe zeewiervervalsing iemand het copyright liet uitvinden en de grote belofte van zeewier als groente en toekomstige brandstof.

In een vermakelijke, poëtische en verbazingwekkende cultuurgeschiedenis over de sensueelste familie van waterplanten, wijst Miek Zwamborn de lezer op alle onvermoede aspecten van deze zwierig-dansante zeebewoners. Het is een zilte veldgids vol groen-, rood-, bruin- en blauwwier vereeuwigd in schilderkunst, bezongen in literatuur, opduikend in mode en stofontwerpen, toebereid tot smakelijke en voedzame gerechten, heilzame recepten uit verschillende werelddelen en met 61 kleurenillustraties, sommige van de hand van de auteur.

Willem Hendrik Gispen

In dit boek houdt een emeritus hoogleraar zich bezig met zijn grote liefde, de ijsvogel, een eeuwenoud symbool van huwelijkstrouw. Hij speurt het beestje na in oude Griekse en Romeinse mythen en bij wetenschappers en dichters uit die tijd. Via de vroegchristelijke kerkvaders komt hij dan bij de auteurs uit de late middeleeuwen en de Renaissance terecht, waarvan hij er een groot aantal noemt. Hij besteedt veel aandacht aan het voorkomen van de ijsvogel als embleem en logo. Hij concludeert dat er verschillende soorten ijsvogels waren en zijn en dat de oude schrijvers niet de huidige ijsvogel bedoelden die ook in Nederland voorkomt. Veel goede illustraties (in kleur en zwart-wit), de teksten worden afgewisseld met gedichten. Voor wie een even grote liefhebber van de ijsvogel is, kan dit een heerlijk boek zijn. Het is allemaal heel wetenschappelijk verantwoord, al staan er een paar merkwaardige fouten in. Voor de gemiddelde lezer is het echter waarschijnlijk iets teveel van het goede. Klassieke voorkennis wordt aanwezig geacht. Met een bronnenoverzicht.

Jaap Sinke en Ferry van Tongeren

They consider Charles Darwin to be their executive director, their sources of inspiration are still lives by 16th and 17th century painters such as Jan Weenix, Frans Snijders and Melchior d'Hondecoeter and British artist Damien Hirst is their biggest fan. He bought their first collection of art works. You can call them flamboyant, special or strange, but the least you can say is that the career of Darwin, Sinke & van Tongeren is impressive. Their work is devoted to showing the ultimate beauty and magic of nature and amazes by the astonishing sculptured compositions, reviving animals. An ode to nature in all its glory.

Programma zondag mei 2018

Inloop: 13:30 uur
Aanvang: 14:00 uur
Einde: 16:00 uur

Kosten

In de voorverkoop zijn toegangskaarten (inclusief koffie/thee in de pauze) voor € 8,-, op de dag zelf voor € 10,- te verkrijgen. Je kunt de kaarten bestellen via de website van Teylers Museum of aan de kassa van Athenaeum Boekhandel aan de Gedempte Oude Gracht 70 in Haarlem. Op de dag zelf kun je een kaartje kopen in het museum. Wil je vooraf of na afloop van de lezing het museum in? Koop dan ook een toegangsbewijs voor het museum.

Koop je tickets online