Weekend van de Wetenschap — Teylers Museum

Weekend van de Wetenschap

Speciale programma’s voor jong en ouder

01 oktober 2022 t/m 02 oktober 2022

Tijdens het Weekend van de Wetenschap op 1 en 2 oktober kom je van alles te weten over de fossielen, wetenschappelijke instrumenten en verhalen die horen bij Teylers Museum. Doe mee aan de Crash Course Natuurkunde voor de hele familie en spijker je kennis in een ochtendje bij. Ga actief onderzoeken door zelf te tekenen tussen de apparaten en versteende organismen of beleef natuurkunde als theater in De Lorentz Formule.

Let op: in de periode 23 september tot en met 29 januari is het noodzakelijk om van tevoren een ticket met tijdslot voor het museum te bestellen. Dit kan alleen online.

Crash Course Natuurkunde voor de hele familie

Minicolleges voor kind en ouder (vanaf 10 jaar)
In Teylers Museum staan de meest fantastische wetenschappelijke instrumenten opgesteld. Tijdens deze bijzondere minicolleges speciaal voor families leer je in korte tijd meer dan je voor mogelijk had gehouden. Kinderen en volwassenen krijgen elk een eigen college in het Lorentz Lab of het Blitslab waar natuurkunde tot leven komt aan de hand van replica's van echte instrumenten uit de collectie. Daarna kun je elkaar vertellen wat je in korte tijd hebt bijgeleerd. Wie is steekt het meeste op? Ouder of kind?

Voor wie: families - vanaf 10 jaar
Wanneer: zaterdag 1 en zondag 2 oktober
Tijden: van 11.30 tot 12.30 uur
Locatie: Ovale Zaal
Praktische informatie: deze activiteit is gratis op vertoon van een entreebewijs voor het museum. Haal een voucher bij de kassa. Op = op.

Teken hoe het werkt

Interactieve rondleiding met tekenopdrachten (vanaf 10 jaar)
Ooit de wens gehad om uitvinder te worden? In Teylers zijn unieke uitvindingen te zien. De apparaten zitten slim in elkaar. Hoe zouden ze werken? Door ze te tekenen ga je ze beter bekijken en kun je ze een beetje snappen. Doe mee met deze familierondleiding en leer van alles over het instrument én van elkaar!

Voor wie: families - vanaf 10 jaar
Wanneer: zaterdag 1 oktober
Tijden: van 13.00 tot 13.30 en van 14.30 tot 15.00 uur

Fossielenfantasieën

Interactieve rondleiding met tekenopdrachten (vanaf 8 jaar)
Versteende dino’s, planten en vissen tonen ons een glimp van het leven van miljoenen jaren geleden. Maar hoe zag dat leven er precies uit? Wat kun je te weten komen van een fossiel als je je fantasie inzet? In deze rondleiding ga je zelf actief op onderzoek uit. Word kunstenaar en wetenschapper en breng de fossielen tot leven door ze te tekenen in hun natuurlijke habitat.

Wanneer: zaterdag 1 oktober
Tijden: van 13.30 tot 14.00 en van 15.00 tot 15.30 uur
Locatie: Tweede Fossielenzaal

Demonstratie van de Grote Elektriseermachine

Familierondleiding met knetterend einde (vanaf 8 jaar)
Ga mee en help de spanning op te bouwen voor knallende vonken van de Grote Elektriseermachine.

Wanneer: zondag 2 oktober
Tijden: van 12.15 tot 12.45 en van 13.30 tot 14.00 uur

De Lorentz Formule

Theatrale rondleiding in het Lorentz Lab (vanaf 10 jaar)
Ga mee terug in de tijd naar het Lorentz Lab. Hier ontving Nobelprijswinnaar Hendrik Antoon Lorentz onder meer Einstein. Beleef natuurkunde als theater!

Wanneer: zaterdag 1 en zondag 2 oktober
Tijden: om 12.45, 14.30 en 15.45 uur (duur circa 50 minuten)

Koop je tickets online