Winterlezing door Prof. dr. Wim van Anrooij — Teylers Museum

Winterlezing door Prof. dr. Wim van Anrooij

De Leidse School. Impressionisten in de Sleutelstad

26 januari 2020, 13:00 - 14:00

Het is Directeuren van Teylers Stichting een genoegen u uit te nodigen voor drie winterlezingen, die zullen worden gehouden door Leden van Teylers Genootschappen in de historische gehoorzaal van Teylers Museum.

Spreker: Prof. dr. Wim van Anrooij, Hoogleraar Nederlandse Letterkunde tot de Romantiek aan de Universiteit Leiden.

De Leidse School. Impressionisten in de Sleutelstad

In de decennia rond 1900 maakte de Leidse schilderkunst een opmerkelijke bloeiperiode door. Er waren experimentele kunstenaars die hun tijd ver vooruit leken te zijn. Sommigen van hen maakten deel uit van de kring van de Leidse natuurkundige Hendrik Antoon Lorentz (die een eigen laboratorium had in Teylers Museum). Maar er waren ook kunstschilders die minder aan vernieuwing deden en zich een leven lang thuis voelden binnen de traditie van het Impressionisme. Deze traditionalisten staan tegenwoordig bekend als de Leidse School. Zij zagen zich soms genoodzaakt hun schilderijen te ruilen om aldus in hun eerste levensbehoeften te voorzien. De in Leiden geboren maar nationaal opererende kunstschilder, -criticus, -pedagoog en -handelaar H.P. Bremmer had contacten in beide kringen. Hoe zag dit Leidse netwerk eruit en hoe staat het met de waardering voor het werk van deze Leidse schilders?

De Winterlezingen zijn voor iedereen gratis te bezoeken. Aanmelden is niet nodig. Wil je vooraf of na afloop van de lezing het museum in? Koop dan een toegangsbewijs voor het museum.

Koop je tickets online