Demonstratietoestel voor de klankfiguren, naar Chladni


Waarom is de vormgeving en het materiaal van een viool zo belangrijk? Het antwoord is eenvoudig: de manier waarop een klankkast met een gegeven toon meetrilt, bepaalt de geluidskwaliteit en de klankkleur van een muziekinstrument. De eerste die de trillingswijze van objecten inzichtelijk maakte was Ernst Chladni (1756-1827). Hij klemde regelmatig gevormde (ronde, vierkante of driehoekige) glasplaten op één punt vast, strooide er fijne zandkorrels op en bracht de plaat vervolgens met een strijkstok in trilling. Op de plaatsen waar de plaat sterk meetrilt (de zogenaamde ‘buiken’) springt het zand weg en op de plaatsen waar de geluidstrillingen elkaar uitdoven (de ‘knopen’) blijft het zand liggen, waardoor op de plaat de ‘knopenlijnen’ mooi zichtbaar worden.

Administration name

Fysisch Kabinet

Titel

Demonstratietoestel voor de klankfiguren, naar Chladni

Vertaalde titel

Demonstration device for sound figures, after Chladni

Datering bijzonderheden

1859

Materiaal

[{'material': 'brass'}, {'material': 'Wood'}, {'material': 'Boxwood'}]

Objectnummer

FK 0269

Opschrift

[{'reference': '..\\images\\Fysisch\\Gekoppelde afbeeldingen\\FK 0269.jpg'}]