Figuurstudie van een lopende man

Michelangelo Buonarroti (1475-1564) (tekenaar), c. 1527 - voor 1560


In 1504 gaf de republiek Florence aan Michelangelo de opdracht een groot fresco te schilderen in de Sala del Gran Consiglio in het Palazzo Vecchio. Als onderwerp werd gekozen voor de veldslag bij het plaatsje Cascina. Dat was een gevecht tussen Pisa en Florence in 1364 dat eindigde in een Florentijnse overwinning. De wandschildering werd nooit uitgevoerd, maar Michelangelo maakte er wel diverse studies voor waarvan dit er één is. De tekening toont een ontklede soldaat in gedraaide houding.

Het fresco zou een moment voorafgaand aan de eigenlijke slag gaan uitbeelden, toen een Florentijnse officier vals alarm sloeg om de alertheid van zijn mannen te testen. De soldaten, die op dat moment in de rivier baadden, krabbelden uit het water en grepen onmiddellijk naar hun wapens. Het motief bood de kunstenaar de mogelijkheid, mannelijke naaktfiguren in verschillende poses in de compositie op te nemen. Michelangelo's ontwerp voor de Slag bij Cascina heeft veel kunstenaars geïnspireerd. Een levensgrote ontwerptekening, ofwel karton, waarop de kunstenaar een deel van de te schilderen voorstelling al helemaal had uitgewerkt, is daarbij zelfs zodanig versleten dat hij verloren is gegaan.

Het is typerend voor Michelangelo's manier van werken om een figuur eerst globaal aan te duiden en daarna in aparte studies aandacht te geven aan die onderdelen die zichtbaar zullen zijn op de definitieve versie. Aan de correcties, ofwel 'pentimenti', in de contouren van de rug en de rechterschouder van het naakt is op te maken dat Michelangelo nog geen besluit had genomen over de definitieve houding van deze figuur. Rondom zijn verschillende lichaamsonderdelen verder uitgewerkt.

Michelangelo gebruikte de keerzijde van het blad ruim twintig jaar later voor een modelstudie ter voorbereiding van de marmeren 'Overwinning' in het Palazzo Vecchio te Florence. Het is opvallend hoeveel genuanceerder en verfijnder Michelangelo's tekentechniek in de tussentijd geworden is.

Administration name

Kunstverzamelingen

Titel

Figuurstudie van een lopende man

Vertaalde titel

Figure study of a walking man

Vervaardiger

[{'date_of_birth': u'', 'role': 'tekenaar', 'qualifier': '', 'date_of_death': u'', 'creator': 'Michelangelo Buonarroti (1475-1564)'}]

Objectnaam
Datering

[{'start': '1527', 'end_precision': 'voor', 'end': '1560', 'start_precision': 'c.'}]

Periode

[{'notes': u'', 'place': 'Florence', 'reason': u'', 'period': u''}]

Datering bijzonderheden

catalogus CvT

Materiaal

[{'material': 'papier'}]

Techniek

[{'technique': 'zwart krijt'}, {'technique': 'potlood'}]

Formaat

[{'notes': u'', 'part': 'papier', 'type': 'hoogte', 'value': '404', 'unit': 'mm'}, {'notes': u'', 'part': 'papier', 'type': 'breedte', 'value': '258', 'unit': 'mm'}, {'notes': u'', 'part': 'opzet', 'type': 'hoogte', 'value': '...', 'unit': 'mm'}, {'notes': u'', 'part': 'opzet', 'type': 'breedte', 'value': '...', 'unit': 'mm'}]

Chemische samenstelling

bovenrand papier samengesteld uit verschillende stukjes

Objectnummer

A 019

Credit line

Aangekocht van de Odescalchi erfgenamen te Rome, 1790

Opschrift

[{'reference': '..\\images\\Kunst\\Gekoppelde afbeeldingen\\A 019.jpg'}, {'reference': '..\\images\\Kunst\\Gekoppelde afbeeldingen\\A 019 verso.jpg'}]