Kaartverkoop Leonardo da Vinci gestart en Uitmarkt Amsterdam — Teylers Museum

Kaartverkoop Leonardo da Vinci gestart en Uitmarkt Amsterdam

23-08-2018 | Haarlem is culturele hotspot dit najaar

Meer dan 150 meesterwerken van grootmeesters uit de kunstgeschiedenis zijn dit najaar te bewonderen in Haarlem. De twee Haarlemse musea Frans Hals Museum en Teylers Museum programmeren gelijktijdig een zogenaamde ‘blockbustertentoonstelling’. De uniciteit van beide tentoonstellingen is aanleiding voor een intensievere samenwerking tussen beide musea wat resulteert in een voordelig combiticket voor bezoekers die beide tentoonstellingen wensen te bezoeken. De kaartverkoop hiervoor start vandaag.

De twee tentoonstellingen zijn voor de stad aanleiding voor een uitgebreid festiviteitenprogramma onder de noemer Haarlem Viert Cultuur. Ook de Stadsschouwburg (100 jaar) en De Toneelschuur (50 jaar) die beide jubileren zijn onderdeel van het programma. Tijdens de Uitmarkt op zaterdag 25 en zondag 26 augustus bieden de twee musea alvast een voorproefje op hun blockbustertentoonstellingen in een gezamenlijk paviljoen.

Frans Hals en de Modernen

De tentoonstelling Frans Hals en de Modernen. Hals ontmoet Manet, Singer Sargent, Van Gogh toont de enorme impact van Hals op deze en andere moderne schilders. Hals werd door de moderne schilders 150 jaar na zijn dood als grote inspiratiebron ervaren. De tentoonstellingen toont met 120 unieke meesterwerken uit (inter)nationale musea en privécollecties de invloeden van Hals op de moderne schilderkunst. De tentoonstelling opent op 13 oktober en loopt tot en met 24 februari 2019.

Leonardo da Vinci

Van 5 oktober tot en met 6 januari 2019 is Teylers Museum het tijdelijke onderkomen van meer dan 30 originele tekeningen van Leonardo da Vinci. Met bruiklenen uit vooraanstaande musea uit de hele wereld presenteert het museum een once-in-a-lifetime mogelijkheid om deze bijzondere werken in Nederland te zien. Naast de Leonardo tekeningen zijn er tientallen navolgers en tijdgenoten te bezichtigen, en wordt een replica van Het Laatste Avondmaal op ware grootte gepresenteerd in de Tweede Schilderijenzaal.

Uitmarkt

In het gezamenlijke paviljoen op de Uitmarkt kunnen bezoekers dit weekend tekenen in het Portretpaviljoen van Teylers Museum en Frans Hals Museum. Onder leiding van kunstenaars mogen bezoekers met krijt of potlood aan de slag met portrettekenen. Liever even uitblazen en model zitten? Dat kan ook! Op beide dagen vinden turbotekensessies plaats waarbij vier tekenaars bezoekers razendsnel portretteren. Tekeningen mogen mee naar huis worden genomen.

Haarlem viert cultuur

In het najaar van 2019 is Haarlem dé culturele hotspot van Nederland. Niet alleen zijn er twee toptentoonstellingen te zien; ook de Toneelschuur (50 jaar) en de Schouwburg (100 jaar) presenteren bijzondere programma’s in het kader van hun jubilea. Talloze grote en kleine initiatieven ontstaan om het cultuurjaar te vieren. Een volledig activiteitenoverzicht is te vinden op www.haarlemviertcultuur.nl. Speciaal voor deze feestmaanden zullen zelfs de straten in het hart van Haarlem bezoekers en bewoners trakteren op artistieke magie. Met dank aan kunstenaarsduo VOLLAERSZWART, beroemd om hun verrassende city dressing.

Programma Uitmarkt Amsterdam 25 en 26 augustus

Workshop modeltekenen

Zaterdag en zondag doorlopend tussen 12:00 en 18:00 uur

Hoe leg je je model zo ‘echt’ mogelijk vast? Hoe creëer je schaduw, expressie en emotie? Kunstenaar Toon Berghahn leert bezoekers in korte en lange(re) sessies de fijne kneepjes van het modeltekenen.

Turbotekenen: Portretsessies

Zaterdag en zondag doorlopend tussen 12:00 en 18:00 uur

Vier turbotekenaars portretteren bezoekers. Met medewerking van Ellen Hooghoudt, Philip Lindeman, Floris Solleveld en Jesse Strikwerda. Bezoekers kunnen het eigen portret gratis mee naar huis nemen.

Credits

Frans Hals, Portret van Pieter Jacobsz Olycan, 1629/30. In langdurig bruikleen van een particuliere collectie. Foto: Margareta Svensson
Leonardo da Vinci, Hoofd en schouders van een jonge vrouw, ca. 1490, Turijn, Biblioteca Reale