Aanwinst voor Teylers Museum op TEFAF — Teylers Museum

Aanwinst voor Teylers Museum op TEFAF

Aquarel Jongkind toegevoegd aan de collectie

Teylers Museum heeft op de internationale kunstbeurs TEFAF in Maastricht een aquarel van Johan Barthold Jongkind (1819-1891) verworven. De Nederlandse kunstenaar bracht een groot deel van zijn carrière door in Frankrijk, waar hij veel naar de natuur tekende en schilderde. Zijn werk inspireerde wereldberoemde kunstenaars, waaronder Claude Monet (1840-1926). Jongkind wordt daarom ook als voorloper van het impressionisme beschouwd.

De door Teylers Museum verworven aquarel maakte Jongkind in het najaar van 1862 op het platteland bij Sainte-Adresse, een klein dorpje in Normandië. Het is een spontane tekening, die met veel gevoel voor licht losjes is ingekleurd met aquarelverf. Met losse en snelle verftoetsen roept Jongkind een navoelbare weergave op van het Franse platteland, met een wijds uitzicht over glooiende weilanden en tarwevelden achter een vervallen boerderij.

De aquarel van royaal formaat is een prachtige aanvulling op de collectie, en zal dit jaar getoond worden tijdens de zomertentoonstelling in het Prentenkabinet.

Teylers Museum bezat al een fraai geschilderd Winterlandschap met schaatsers, enkele tekeningen en veel etsen van deze belangrijke kunstenaar.