Beleef Teylers Museum als Napoleon — Teylers Museum

Beleef Teylers Museum als Napoleon

Een theatrale audiotour in Teylers Museum

In 1811 bezocht niemand minder dan keizer Napoleon Teylers Museum. Hij kreeg een rondleiding door het in die tijd wereldberoemde instituut voor kunst en wetenschap en was zeer onder de indruk. Vanaf 13 juli 2019 kunnen bezoekers in zijn voetsporen treden en Teylers Museum beleven door de ogen van Napoleon. Een nieuwe, theatrale audiotour neemt ze mee langs de hoogtepunten uit de collectie.

Op de druilerige ochtend van donderdag 24 oktober 1811, om iets voor half negen, rijdt keizer Napoleon Haarlem binnen. Hij zet linea recta koers naar Teylers Museum. Museumdirecteur Van Marum en president-directeur van Teylers Stichting Van Zeebergh staan enigszins gespannen klaar om hem een rondleiding te geven. Hoogtepunt is een demonstratie van de wereldberoemde Grote Elektriseermachine. Tenminste, dat is de bedoeling…

Met de nieuwe audiotour in de vorm van een hoorspel worden bezoekers door Van Zeebergh en Van Marum meegenomen langs de hoogtepunten van de collectie. Ze ontdekken zo hoe toonaangevend het museum rond 1800 was. De audiotour is geproduceerd door Gus Maussen On-Site Storytelling, in samenwerking met het creatieve team achter ‘Koefnoen’: Jeremy Baker schreef de tekst, Paul Groot, Owen Schumacher en Sanne Wallis de Vries spraken de Nederlandse versie in. De audiotour is ook beschikbaar in Frans, Engels, Duits, Italiaans en Spaans.