Bijzondere aanwinst — Teylers Museum

Bijzondere aanwinst

26-11-2018 | Teylers Museum koopt bijzondere munt uit 1646

Teylers Museum heeft op een veiling een zeer bijzondere 12 gulden munt uit 1646 aangeschaft met het opschrift ‘Brasil’. Het betreft een uiterst zeldzame noodmunt uit de tijd dat de GWC (de Geoctrooieerde Westindische Compagnie) nederzettingen had in Brazilië. Vanwege de voortdurende strijd met de Portugezen werden in deze periode gouden en zilveren noodmunten geslagen om de soldaten te kunnen betalen. De munt is gevonden in een scheepswrak voor de kust van Brazilië.

Deze kleine noodmunt vertelt het grote verhaal van de Nederlandse kolonie West-Brazilië, ook wel Nieuw Holland genoemd. In 1630 werd het noord-Braziliaanse kustgebied voor de Republiek der Verenigde Nederlanden veroverd door admiraal Hendrick Lonck. De Westindische Compagnie nam de exploitatie van de bestaande Portugese suikerrietplantages over, inclusief het daarbij behorende systeem van slavernij. In 1654 werden de Nederlanders weer door de Portugezen verdreven.

Teylers Museum bezit een grote collectie munten en penningen. De kern daarvan wordt gevormd door Pieter Teylers eigen collectie. Het is de oudst bewaard gebleven particuliere munten- en penningenverzameling in Nederland. Deze Braziliaanse munt is een belangrijke aanvulling op de collectie noodmunten uit de 80-jarige oorlog.

De aankoop is gedaan met steun van de Stichting Roodenburg Van Looy.