Boekpresentatie Teyler’s Foundation in Haarlem and Its ‘Book and Art Room’ of 1779 — Teylers Museum

28-05-2021 | De eerste bijeenkomst van de Alliance of Early Universal Museums

Vrijdag 28 mei vindt de eerste bijeenkomst van de Alliance of Early Universal Museums plaats. Deze alliantie werd eind vorig jaar opgericht door Teylers Museum, de Kunstkamera in Sint-Petersburg en de Frankesche Stiftungen in Halle. Doel is de samenwerking te bevorderen tussen musea die zijn gesticht vóór ca. 1800 in Europa en andere werelddelen, oude musea met zeer brede collecties op het terrein van kunst en wetenschap en gehuisvest in historische monumenten.

De bijeenkomst vindt online plaats en sprekers komen van onder meer de Universiteit van Bologna, de Royal Society in Londen en Schloss Friedenstein in Gotha. Aan het eind van de dag, om 16.30 uur, wordt het boek ‘Teyler’s Foundation in Haarlem and Its ‘Book and Art Room’ of 1779. A Key Moment in the History of a Learned Institution’ gepresenteerd, onder redactie van Ellinoor Bergvelt & Debora Meijers. In dit boek wordt het begin van Teylers Museum voor het eerst uitgebreid in de context van wetenschappelijke, museale, politieke, artistieke, religieuze en filosofische ontwikkelingen geplaatst.

De boekpresentatie is hier terug te kijken