Da Vinci’s Mona Lisa onder de tekeningen voor het eerst in Nederland — Teylers Museum

Da Vinci’s Mona Lisa onder de tekeningen voor het eerst in Nederland

01-05-2018 | Teylers Museum presenteert nooit eerder vertoond werk van Italiaanse meester

Woensdag 2 mei is het precies 499 jaar geleden dat Leonardo da Vinci (1452-1519) overleed. Teylers Museum in Haarlem geeft op 5 oktober de aftrap voor een wereldwijd Da Vinci jaar met tentoonstellingen, symposia en andere activiteiten vanwege het 500ste sterfjaar van Leonardo. Met bruiklenen uit o.a. Londen, Turijn, Parijs, Boedapest en Florence organiseert het museum een imposante tentoonstelling met werk van de meester waarvan het overgrote deel nog nooit in Nederland te zien is geweest. Een van de topstukken is de studie van het gezicht van een jonge vrouw; waarschijnlijk een voorstudie voor het schilderij de Madonna in de grot dat nu in het Louvre in Parijs hangt. Bezoekers kunnen vanaf 22 augustus online kaarten bestellen. De tentoonstelling is te zien van 5 oktober 2018 tot en met 6 januari 2019.

Teylers Museum laat tijdens de tentoonstelling meer dan 30 originele tekeningen zien van Leonardo da Vinci. Uitgangspunt voor de tentoonstelling is de menselijke emotie in de tekeningen van de kunstenaar. Hij was de eerste in zijn tijd die ‘echte’ voorbeelden van de straat nam, en deze mensen, met al hun gevoelsuitdrukkingen, portretteerde.

De Mona Lisa onder de tekeningen

Leonardo-kenner Sir Kenneth Clark noemde het ‘one of the most beautiful drawings in the world’. Een van de meesterwerken die vanaf 5 oktober te zien zal zijn, is de studie van het gezicht van een jonge vrouw, ook wel de Mona Lisa onder de tekeningen genoemd. Een prachtig voorbeeld van hoe Leonardo menselijke emoties wist vast te leggen in zijn werken. De tekening is zeer waarschijnlijk een studie voor het figuur van de engel in het schilderij de Madonna in de grot dat nu in het Louvre in Parijs hangt en laat heel goed zien dat Leonardo linkshandig was. De arcering is duidelijk van linksboven naar rechtsonder gezet. Het bruikleen komt bij hoge uitzondering naar Nederland vanuit de Biblioteca Reale uit Turijn. Het is de eerste keer dat dit werk in Nederland te zien is.

Tentoonstelling

Voor de tentoonstelling Leonardo da Vinci lenen toonaangevende musea, waaronder de Uffizi in Florence, de Kunsthalle Hamburg, het British Museum, het Louvre, het Museum of Fine Arts in Boedapest en de Royal Collection Trust in Windsor, kwetsbare tekeningen uit die niet eerder of zelden in Nederland te zien waren. Leonardo’s gave om emoties uit te beelden, staat centraal. Het laatste avondmaal kan uiteraard niet reizen, maar zal op bijzondere wijze (en op ware grootte) tóch aanwezig zijn. De tentoonstelling is het startschot voor het internationale Leonardo da Vinci Jaar. In 2019 is het 500 jaar geleden dat Leonardo stierf. De tentoonstelling wordt samengesteld door gastconservator Michael Kwakkelstein (Universiteit Utrecht) en Teylers conservator Michiel Plomp.

Teylers en Frans Hals

Op een steenworp afstand van Teylers Museum bevindt zich het Frans Hals Museum. Vanaf 13 oktober 2018 tot 11 februari 2019 laat dit museum in de tentoonstelling Frans Hals en de Modernen, de impact zien die Frans Hals had op baanbrekende schilders uit de 19e eeuw als Manet, Liebermann en Van Gogh. Stuk voor stuk kwamen die indertijd naar Haarlem om te kijken naar Hals’ losse toets en ruwe schilderstijl, die ‘impressionistisch’ overkwam.

Meer informatie over de tentoonstelling Leonardo vind je hier.

Objectinformatie: Leonardo da Vinci (1452-1519), Hoofd van een jonge vrouw, driekwart naar links; Metaalstift; 181 x 159 mm; Biblioteca Reale, Turijn