Een bijzondere nieuwe toeschrijving — Teylers Museum

Een bijzondere nieuwe toeschrijving

08-01-2018 | rupsenobservaties van Christiaan Sepp

Vijftig velletjes met daarop prachtige tekeningen van rupsen op ware grootte. De eitjes waar ze uit gekropen zijn, de poppen waarin ze veranderd zijn en de planten waarop ze leefden, staan erbij. Uit de tekstjes blijkt dat de rupsjes in de zomer van 1754 tot 1758 verzameld werden in de omgeving van Amsterdam en Haarlem, in de duinen, op de wilgenbomen net buiten de Haarlemmerpoort en gewoon op straat. In 2009 kon Teylers deze bijzondere 18de-eeuwse werken aankopen met steun van Matthijs de Clercq. De maker was onbekend, tot nu.

Toeschrijving

Conservator Esther van Gelder ontdekte dat dit de allereerste observaties zijn van Christiaan Sepp (1710-1775), een van oorsprong Duitse graveur en kaartenmaker die in Amsterdam een gevierd boekillustrator en natuuronderzoeker zou worden. Samen met zijn zoon Jan Christiaan zou hij enkele jaren later een pionierswerk over Nederlandse insecten uitgeven: Beschouwing der wonderen Gods, in de minstgeachte schepzelen; of Nederlandsche insecten (1762-1860). De tekeningen van Teylers komen een-op-een terug in de gravures in dit boek.

Fascinatie voor de natuur

Met deze prachtige collectie rupsentekeningen bezit Teylers Museum nu een van de allervroegste voorbeelden van een ontluikende fascinatie voor de ‘vaderlandse’ natuur. En de eerste stap van vader en zoon Sepp in de richting van hun succesvolle uitgeverij van luxe natuurhistorische boeken, waarvan er zo veel in de wetenschappelijke bibliotheek van Teylers bewaard worden.

Voor even te zien

De prachtige rupsen van Sepp vind je altijd terug in onze Online Collectie, maar zijn nu ook voor heel even in het echt te zien. Na 18 februari bergen we de tekeningen weer veilig op in het donkere depot. Kom je verwonderen over de verfijnde tekeningen. Het is alsof je de rupsen zo van het papier kunt pakken.