Gouden Boekje over Pieter Teylers Huis — Teylers Museum

Gouden Boekje over Pieter Teylers Huis

18-11-2021 | Nu verkrijgbaar in de museumwinkel en boekhandel

In de befaamde kinderboekenserie Gouden Boekjes is vandaag een speciale uitgave verschenen over Pieter Teylers Huis, het woonhuis van de grondlegger van Teylers Museum dat opent op 5 december. Het boekje Het spook in Teylers huis is geschreven door Jan Paul Schutten; de illustraties zijn van de hand van Marloes de Vries.

Marjan Scharloo, algemeen directeur van Teylers Museum: "Het spook in Teylers huis vertelt op een laagdrempelige manier over bijgeloof en wetenschap in de 18e eeuw. Zo brengen wij het unieke verhaal over de basis van het oudste museum van Nederland ook aan onze jongste bezoekers over.”

Het spook in Teylers huis

Pieter Teyler is al oud en hij laat zijn vrienden bij hem komen om te bespreken wat er met zijn geld en huis moet gebeuren als hij er niet meer is. Het moet iets goeds en belangrijks zijn. Dan klinken er opeens allerlei geluiden. Maar er is verder niemand in huis. Is er een spook? Dat kan niet. Pieter Teyler is een man van het geloof en de wetenschap. Bovendien weet iedereen dat spoken niet bestaan. Maar hij begint toch te twijfelen…

Pieter Teyler

Pieter Teyler (1702-1778) was een Haarlemse zijdehandelaar, bankier en ondernemer. Als aanhanger van de Verlichting liet hij zijn geld en huis na aan een stichting die als doel had de wereld te verbeteren, onder meer door het aanmoedigen van wetenschap en kunst. Na zijn dood besloot de stichting een museum aan zijn huis vast te bouwen: de Ovale Zaal, die in 1784 opende. Teylers Museum, het eerste museum van Nederland, was geboren.

Pieter Teylers Huis

Pieter Teylers Huis is altijd onlosmakelijk verbonden geweest met Teylers Museum. Enkele ruimtes van het statige pand behoren tot de best bewaarde historische interieurs van Nederland uit de 18de eeuw. Het huis wordt sinds 2013 grondig gerestaureerd. Vanaf 5 december kunnen bezoekers er ontdekken hoe actueel Teylers idealen nog altijd zijn.

Over de auteurs

Jan Paul Schutten schrijft boeiende verhalen en non-fictie voor kinderen over heel verschillende onderwerpen. In samenwerking met het Rijksmuseum maakte hij bijvoorbeeld met Martijn van der Linden Marten en Oopjen maken zich mooi en Het meisje met de gouden jurk. In 2008 én 2014 ontving hij de Gouden Griffel en in 2009 schreef hij het Kinderboekenweekgeschenk.

Marloes de Vries is illustrator, auteur en stripmaker. Ze maakt onder andere wekelijks de strip ‘Lotta’ in Tina, en ‘De week van Marloes’ in Flair. Daarnaast illustreert Marloes ook kinderboeken, ontwerpt boekcovers en schrijft prentenboeken. In 2019 verscheen haar bundel strips onder de naam Volwassen worden is optioneel.

Het spook in Teylers huis is vanaf vandaag verkrijgbaar in de boekhandel en de museumwinkel. Tickets voor Pieter Teylers Huis zijn inbegrepen bij een bezoek aan het museum. Tickets zijn verkrijgbaar via teylersmuseum.nl.

Het Spook in Teylers huis, Uitgeverij Rubinstein (Gouden Boekje), leeftijd 3+, prijs € 8,99, ISBN 9789047629030.