Hare Majesteit Koningin Máxima opent Pieter Teylers Huis — Teylers Museum

Hare Majesteit Koningin Máxima opent Pieter Teylers Huis

Op dinsdagochtend 30 november

Hare Majesteit Koningin Máxima opent dinsdagochtend 30 november Pieter Teylers Huis, een nieuwe vleugel van Teylers Museum in Haarlem. De vleugel is het voormalige woonhuis van Pieter Teyler van der Hulst (1702-1778), een aanhanger van de Verlichting.

Pieter Teyler had een brede belangstelling voor wetenschap en kunst. Hij liet zijn vermogen, verzamelingen en huis na aan een stichting die als doel had om het leven van iedereen te verbeteren. Daaruit kwam onder andere Teylers Museum voort, dat in 1784 opende. Sinds 2013 wordt dit Rijksmonument in authentieke staat hersteld. Een uitgebreid kleur- en interieuronderzoek ligt aan de basis van de gekozen kleurstellingen en afwerkingen voor het huis en verwijzen naar de tijd waarin Pieter Teyler het huis bewoonde en naar de tijd dat Teylers Museum opende.

Na het openingswoord opent Koningin Máxima Pieter Teylers Huis en volgt een rondleiding waarbij stil wordt gestaan bij het leven van Pieter Teyler, het interieur en de restauratie. Bij het miniatuurhuis, een exacte reconstructie zoals het eruit zag op Pieter Teylers sterfdag, wordt het verhaal van Pieter Teyler uitgebeeld aan een groep kleuters. In het historisch atelier op de eerste verdieping spreekt Koningin Máxima vervolgens met een aantal middelbare scholieren. De rondleiding eindigt met een bezoek aan het Eikenhouten Kabinet, waar Teylers waardepapieren lagen. Na de rondleiding spreekt Koningin Máxima met gebruikers, betrokkenen en financiers van Pieter Teylers Huis. Bij de openingsbijeenkomst wordt rekening gehouden met de geldende coronamaatregelen.

Op 5 december 2021 gaat Pieter Teylers Huis open voor het publiek.

Beeld: © RVD - Jeroen van der Meyde