In memoriam Jan Maarten Boll — Teylers Museum

In memoriam Jan Maarten Boll

Op 24 november is Jan Maarten Boll (1942) overleden. Hij was een groot vriend van Teylers Museum en zeer betrokken bij het wel en wee van iedereen. Vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw schonk hij geregeld tekeningen van hedendaagse kunstenaars. In totaal mocht het museum 37 belangrijke werken van hem ontvangen, waaronder prachtige tekeningen van Thierry De Cordier en Giuseppe Penone.

Van 2004 tot eind 2012 was hij voorzitter van de Raad van Toezicht van Teylers Museum. Gedreven, scherpzinnig en enthousiast zette hij zich volop in voor de groei en bloei van het museum. Een bestuurlijk belangrijk wapenfeit uit zijn tijd was het initiëren van structurele financiering door twee partijen van het onderhoud aan het monumentale pand. Inhoudelijke hoogtepunten waren de tentoonstellingen over Michelangelo en Rafaël.

Teylers Museum heeft een dierbare en markante vriend verloren. Wij zullen hem niet vergeten en de generaties na ons zullen blijven genieten van zijn wondermooie tekeningen.

Marjan Scharloo, directeur

Guiseppe Penone (1947), Zonder titel, 1994