Leonardo da Vinci breekt records — Teylers Museum

Leonardo da Vinci breekt records

08-01-2019 | Teylers Museum sluit het jaar 2018 af met een dubbel record.

Teylers Museum sluit het jaar 2018 af met een dubbel record. Nog niet eerder in de geschiedenis van het museum wisten zoveel bezoekers hun weg te vinden naar Teylers: meer dan 175.000. Dit prachtige aantal was voornamelijk te danken aan het succes van Leonardo da Vinci, de grote blockbuster tentoonstelling die in totaal 102.000 mensen wist te interesseren in de tekeningen van de Italiaanse meester. Het vorige jaarrecord stamde uit 2016 toen het museum 157.000 bezoekers ontving. Directeur Marjan Scharloo: ‘Het was een heel groot project, waar we vijf jaar geleden mee zijn begonnen. We zijn heel trots dat Leonardo da Vinci een record aantal gelukkige bezoekers heeft getrokken in zo’n korte tijd.’

Na de grote projecten van de heropening van Het Lorentz Lab (opening 2017) en Leonardo da Vinci richt Teylers zijn pijlen op de restauratie van Pieter Teylers Huis: het woonhuis van Pieter Teyler dat nog altijd aan de voorkant van het museum gelegen is (Damstraat 21). De Ovale Zaal, het hart van het museum uit 1784, is tegen de achterkant van het woonhuis aangebouwd. Streven is om het woonhuis, inclusief stijlkamers en originele inrichting, weer voor publiek open te stellen in 2021.

Vanaf 2 februari opent het museum de tentoonstelling 200 soorten groen met botanische kunst van Franz en Ferdinand Bauer.

Bezoekers die Leonardo da Vinci hebben bezocht met een combiticket kunnen hiervan nog t/m 24 februari gebruik maken bij Frans Hals en de Modernen in het Frans Hals Museum in Haarlem.