Linda Mol nieuw Hoofd Publiekszaken — Teylers Museum

Linda Mol nieuw Hoofd Publiekszaken

Mol start per 1 februari bij Teylers Museum

Linda Mol start per 1 februari 2021 als Hoofd Publiekszaken bij Teylers Museum. Zij volgt Michel Hommel op, die Hoofd Publiekszaken wordt bij het Allard Pierson Museum.

Linda Mol (1966) brengt een brede ervaring mee op het gebied van erfgoed en publiek. Zij was de afgelopen jaren adviseur op dit terrein en als interimmanager actief bij de Publieksafdelingen van het Nationaal Archief en Het Utrechts Archief. Daarvoor was zij Hoofd Presentatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het beleid en de strategie op het gebied van tentoonstellingen, activiteiten en educatie vielen daar onder haar verantwoordelijkheid. In de periode 2003-2011 speelde zij een belangrijke rol in het herinrichtingsproject van dit museum.

Haar museale loopbaan startte zij in het Rijksmuseum van Oudheden waar zij als afgestudeerd Klassiek Archeologe werkte als assistent-conservator, hoofd communicatie en projectleider van de museale herinrichting.

Mol is actief in verschillende (inter)nationale adviesraden en besturen. Van 2017 tot en met 2020 was zij jurylid van de jury voor de European Museum of the Year Award, onderdeel van de European Museum Forum.

Directeur Marjan Scharloo: “Linda Mol is een brede erfgoedprofessional die perfect past bij Teylers Museum. Met haar grote staat van dienst heeft zij haar sporen op het snijvlak van musea en erfgoed ruimschoots verdiend. Wij zijn blij dat we gaan samenwerken aan alle mooie en spannende projecten die op stapel staan voor 2021 en verder weg”.

Linda Mol: “Van jongs af aan ben ik gefascineerd door de collecties van Teylers en de unieke presentaties in een van de oudste musea in de wereld. Ook het feit dat het museum het gedachtegoed belicht van de Verlichting spreekt mij als classica enorm aan. Ik verheug me erop om met mijn ervaring en (inter)nationale contacten bij te dragen aan de ambitieuze plannen van Teylers Museum, zoals de programmering en inrichting van het Pieter Teylers Huis dat momenteel wordt gerestaureerd.”

Foto: Hélène de Bruijn Fotografie