Michiel Plomp stopt per 1 oktober 2019 als Hoofdconservator Kunstverzamelingen — Teylers Museum

Michiel Plomp stopt per 1 oktober 2019 als Hoofdconservator Kunstverzamelingen

Zijn opvolger is Terry van Druten

Michiel Plomp werkte dertien jaar als Hoofdconservator Kunstverzamelingen bij Teylers Museum. In die jaren heeft hij veel en belangrijk werk voor het museum verricht. Grote tentoonstellingen met internationale partners die onder zijn leiding tot stand kwamen, waren onder andere Leonardo da Vinci (2018), Watteau (2017), Rafaël (2012) en Claude Lorrain (2011). Maar hij maakte ook met zichtbaar plezier Nederlandse parels als Echte Winters (2015) en Mauve (2009) naast kleinere exposities over bijvoorbeeld Andy Warhol (2013) en Sieb Posthuma (2017).

Mede dankzij zijn voortreffelijke kunsthistorische kennis en zijn grote netwerk heeft het museum een groot aantal belangrijke en bijzondere werken op papier kunnen verwerven van de 16e  tot en met de 21e eeuw, vaak in samenwerking met betrokken particuliere schenkers en fondsen. De permanente presentatie in de Schilderijenzalen is dankzij al zijn inspanningen sterk in kwaliteit verbeterd met als topstuk De Tuin van Jacobus van Looy.

Het museum is hem buitengewoon dankbaar voor zijn jarenlange onvermoeibare en veelzijdige inzet. We zullen Michiel zeer gaan missen, want hij is niet alleen een voortreffelijk kunsthistoricus en tentoonstellingsmaker, maar ook een hele prettige collega op wie je nooit tevergeefs een beroep doet. Een iets rustiger bestaan is hem dan ook van harte gegund, aldus Marjan Scharloo, directeur van Teylers.

Zijn opvolger is Terry van Druten, die de afgelopen tien jaar als conservator Kunstverzamelingen nauw met hem samenwerkte. In deze jaren maakte hij onder andere grote tentoonstellingen zoals De Romantische Ziel (2013), de Acquarel (2015) en Jan Weissenbruch (2016) en recent 200 soorten Groen (2019) en kleinere presentaties als Rineke Dijkstra & Claude Lorrain (2012), en Zwagerman kiest (2014).