Mystery object — Teylers Museum

Mystery object

08-01-2018 | En het is een...

Is het een ijssnijder, een regenlaarsopwarmer, een elektrisch broodmes of toch iets anders? Tijdens de tentoonstelling Alles elektrisch daagden we je uit om de functie van dit bijzonder ogende apparaat te raden. Goede antwoorden werden beloond met een kans op een exclusieve rondleiding door Teylers Museum. We kregen heel wat fraaie antwoorden binnen. Nu de tentoonstelling afgelopen is, is het tijd voor het antwoord.

Is het je wel eens opgevallen dat een stropdas hol is? Een onmisbare eigenschap voor het gebruik van ons mystery object. Het apparaat dat een beetje oogt als een zwaard is namelijk een elektrische stropdassenpers. Deze Arolac stropdassenpers uit ca. 1950 past precies in een stropdas. Stekker in het stopcontact, het warme apparaat in de stropdas en kreukels verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Dank voor al jullie creatieve en goede antwoorden. De winnaars zijn inmiddels uitgenodigd voor een bijzondere rondleiding door het museum.

Stropdassenpers, Arolac, ca 1950

Collectie Nemo Science Museum, Amsterdam