Opening Kunst aan het Spaarne. Schenking van Bart Spoorenberg — Teylers Museum

Opening Kunst aan het Spaarne. Schenking van Bart Spoorenberg

11-04-2016 | Bart Spoorenberg spreekt een overvolle Gehoorzaal toe

Bart Spoorenberg, verzamelaar én buurman van Teylers Museum schonk het museum in de afgelopen jaren een groot aantal hedendaagse tekeningen. Een selectie van deze tekeningen, waaronder werk van Rosemin Hendriks, Rinke Nijburg, Emo Verkerk, Arno Kramer, Paul Klemann, Hans de Wit en Wouter van Riessen, is nu te zien in Teylers Prentenkabinet.

Traditie

De schenking geeft een impuls aan de verzameling door een grote groep nieuwe namen. Dit past in een lange traditie: Teylers Museum verzamelt al sinds de opening in 1784 werk van levende kunstenaars, om zo het kunstklimaat te verbeteren. De tentoonstelling is samengesteld en ingericht door Bart Spoorenberg.

Opening

Op 18 maart was de opening van de tentoonstelling, tegelijk met de opening van de Haarlemse Lente. De bezoekers konden als eerste de tentoonstelling bezichtigen en onder het genot van een drankje luisteren naar toespraken van Bart Spoorenberg, directeur Marjan Scharloo, conservator Terry van Druten en een quatre-mains gespeeld door Maarten den Hengst & Ivana Alkovic.

Foto's: Maarten Nauw

Haarlemse Lente Teylers door Maarten Nauw hires 32