Penningkunstenaar wint Jaap van der Veen prijs — Teylers Museum

Penningkunstenaar wint Jaap van der Veen prijs

06-12-2016 | Tetsuji Seta uit Japan wint prijs

Elke vijf jaar wordt in Teylers Museum de ‘van der Veen/Teylers Museum Prize for the Contemporary Art Medal’’ uitgereikt. Dit jaar is de ontvanger Tetsuji Seta uit Japan.

De prijs is een grote internationale prijs voor hedendaagse penningkunst en gaat naar een kunstenaar van wie het werk een belofte vormt voor de toekomst. De prijs bestaat uit 10.000 euro, een publicatie en een presentatie in het Haarlemse museum.  De initiatiefnemer voor deze prijs is Jaap van der Veen, een gepassioneerd verzamelaar van moderne penningen. Met zijn donatie wil hij veelbelovende kunstenaars eren en aanmoedigen. Bovendien stelt hij het museum op deze manier in staat om de verzameling penningkunst, die teruggaat tot die van Pieter Teyler zelf, aan te vullen met eigentijds werk.

Tetsuji Seta is uit zes genomineerden verkozen als prijswinnaar. De andere potentiele ontvangers waren: Jennifer Hoes en Mirjam Mieras uit Nederland, Andreia Pereira uit Portugal, Danuta Solowiej uit het Verenigd-Koninkrijk en de Hongaarse Virág Szabó.

De uitreiking zal in juli 2017 plaatsvinden in Teylers Museum.