Philip Akkerman maakt zes portretten van Pieter Teyler voor Pieter Teylers Huis — Teylers Museum

Philip Akkerman maakt zes portretten van Pieter Teyler voor Pieter Teylers Huis

28-10-2021 | De portretten zijn vanaf 5 december te zien in Pieter Teylers Huis

Kunstenaar Philip Akkerman heeft in opdracht van Teylers Museum 6 portretten gemaakt van Pieter Teyler, de grondlegger van het museum. De portretten zijn vanaf 5 december te zien in Pieter Teylers Huis, de nieuwe vleugel van Teylers Museum waar de verlichtingsidealen van Teyler en hoe actueel die nog zijn, centraal staan.

Afbeelding: Philip Akkerman (1957), Pieter Teyler – Man van de Verlichting, 2021. Tempera op olieverfpapier. Collectie Teylers Museum.

Pieter Teyler

Pieter Teyler (1702-1778) was een Haarlemse zijdehandelaar, bankier en ondernemer. Als aanhanger van de Verlichting liet hij zijn geld en huis na aan een stichting die als doel had de wereld te verbeteren, onder meer door het aanmoedigen van wetenschap en kunst. Na zijn dood besloot de stichting een museum aan zijn huis vast te bouwen: de Ovale Zaal, die in 1784 opende. Teylers Museum, het eerste museum van Nederland, was geboren.

Philip Akkerman

In de traditie van Teyler en de stichting stimuleert Teylers Museum de levende kunst: het museum bezit een grote verzameling hedendaagse tekeningen en breidt die nog altijd uit. Ook werk van Philip Akkerman (1957) bevindt zich in de collectie en in 2014 werd er een tentoonstelling gewijd aan zijn tekeningen. Akkerman staat bekend vanwege zijn vele zelfportretten in verschillende teken- en schildertechnieken. Hij kreeg de opdracht Pieter Teyler af te beelden in zes verschillende rollen: Verzamelaar, Haarlemmer, Investeerder, Filantroop, Doopsgezind en Man van de Verlichting. De kunstenaar koos voor tekeningen, uitgevoerd in onder meer aquarel, plakkaatverf en tempera, omdat Teyler zelf ook veel van dit medium hield.

Terry van Druten, hoofdconservator kunstverzamelingen: ‘Philip Akkerman heeft een veelzijdige en heel diverse manier van werken. Dat maakte ons nieuwsgierig naar hoe hij de opdracht om de vele kanten van Teyler te laten zien, zou benaderen. Extra spannend daarbij was dat hij normaal altijd zelfportretten maakt.’ Philip Akkerman las ter voorbereiding een boek over Teyler: ‘Ik vond het museum altijd al sympathiek en nu wist ik hoe dat kwam: Pieter Teyler zelf was een sympathieke man. Verstandig, bescheiden en toch een beetje ijdel. Hij was geen jaloers of rancuneus mens, hij hield van kunst en hij had veel vrienden. En hij liet in zijn testament opnemen dat na zijn dood het huispersoneel doorbetaald moest worden, zo lang als ze leefden. Omdat ik hem aardig vond, was het gemakkelijk om de zes portretten te tekenen. Het voelde alsof ik tot zijn vriendenkring behoorde.’

Pieter Teylers Huis

Pieter Teylers Huis is altijd onlosmakelijk verbonden geweest met Teylers Museum. Enkele ruimtes van het statige pand behoren tot de best bewaarde historische interieurs van Nederland uit de 18de eeuw. Het huis wordt sinds 2013 grondig gerestaureerd. Vanaf 5 december kunnen bezoekers er ontdekken hoe actueel Teylers idealen nog altijd zijn. Tickets voor Pieter Teylers Huis zijn inbegrepen bij een bezoek aan het museum. Op 15 november start de kaartverkoop via teylersmuseum.nl.