Pieter Teylers Huis gaat open op 5 december — Teylers Museum

Pieter Teylers Huis gaat open op 5 december

Vanaf vandaag kun je tickets bestellen voor je museumbezoek inclusief het huis

Pieter Teylers Huis is het voormalige woonhuis van grondlegger Pieter Teyler (1702-1778) en is nauw verbonden met de ontstaansgeschiedenis van Teylers Museum, het oudste museum van Nederland. Sinds 2013 is dit unieke Rijksmonument grondig gerestaureerd en zoveel mogelijk in authentieke staat hersteld. Enkele ruimtes van het statige pand behoren tot de best bewaarde historische interieurs van Nederland uit de 18de eeuw. Praktische informatie lees je hier.

Pieter Teyler en Teylers Museum

Pieter Teyler (1702-1778) was een rijke Haarlemse ondernemer. Uit zijn nalatenschap werd Teylers Museum gebouwd, dat in 1784 opende en toen nog alleen bestond uit de Ovale Zaal. Via de indrukwekkende, lange marmeren gang van Teylers voormalige woonhuis betraden bezoekers de Ovale Zaal en verwonderden zich over de nieuwste wetenschappelijke uitvindingen en de kunst van dat moment.

Huis van de Verlichting

Pieter Teyler was een aanhanger van de Verlichting. Hij geloofde dat ieder mens het recht had te streven naar vrijheid en geluk en dat de wereld daardoor een betere plek zou worden. Hij zag daarin een grote rol voor kunst en wetenschap. Ontdek wat Teylers gedachtegoed voor jou betekent en hoe zijn dromen leidden tot het ontstaan van het oudste museum van Nederland.

Een bezoek aan het huis is inbegrepen bij het entreekaartje voor Teylers Museum.