Provincie Noord-Holland steunt restauratie Fundatiehuis — Teylers Museum

Provincie Noord-Holland steunt restauratie Fundatiehuis

17-12-2014 | De Provincie Noord-Holland draagt bij aan de fundering van het Fundatiehuis

Met de subsidie kunnen de restauratie werkzaamheden voortvarend worden voortgezet.
Vanwege de grote historische en culturele waarde van het gebouw, is Teylers Museum bezig met de restauratie van het Fundatiehuis om in de toekomst open te stellen voor het publiek. Na alle vooronderzoeken en het 'strippen' is men in 2014 gestart met de eerste fase, het funderingsherstel (verzakkingen en vochtproblemen). De tweede fase richt zich op de infrastructuur en restauratie van alle (historische) ruimten en als derde is de museale inrichting en programmering aan de beurt.
In het najaar van 2013 is men begonnen met het zogenoemde strippen van de Kasteleinswoning, het pand dat aan het oorspronkelijke woonhuis van Pieter Teyler verbonden is. Dit betekent dat de moderniseringen die in de afgelopen decennia zijn aangebracht, verwijderd zijn. Hiermee zijn de authentieke achttiende-eeuwse elementen weer geheel zichtbaar. Begin 2014 zijn de feitelijke funderingswerken onder de marmeren tegelvloer gestart.

Toekomst

Na de restauratie kunnen bezoekers op afspraak een kijkje nemen in het historische woonhuis van Pieter Teyler of in de laboratoria. Houd de website in de gaten voor regelmatige updates over het Fundatiehuis of schrijf u in voor de nieuwsbrief van Teylers Museum.