Recente aanwinst Breitner getoond — Teylers Museum

Recente aanwinst Breitner getoond

Kort te zien tijdens Unlocked/Reconnected

Teylers Museum toont een recente aanwinst. Dankzij steun van de BankGiro Loterij heeft het museum een bijzondere aquarel van George Hendrik Breitner kunnen verwerven. Op het werk is Adolphe Boutard te zien. De uit Nederlands-Indië afkomstige Boutard (1839-1889) werkte als zanger en variétéartiest. Hij was ook een populair model in de Haagse kunstwereld. Zijn zwarte uiterlijk was daar een relatieve zeldzaamheid. In Europese ogen was hij daarom de perfecte belichaming van een ‘Arabier’, ‘eunuch’, of ‘haremwachter’. Lange tijd heette het werk botweg ‘De neger’.

Breitner maakte meerdere tekeningen, aquarellen en schilderijen van Boutard. Dit is een van de mooiste. Uit de vrije penseelvoering, het rijke kleurgebruik en opvallende blauwe accenten doemt een sprekende voorstelling op van de man.

Door het grote formaat, de trefzekere uitvoering en het onderwerp vormt de aquarel een prachtige aanvulling op de verzameling 19de-eeuwse Nederlandse kunst van het museum. Teylers Museum bezit al diverse tekeningen en schilderijen door Breitner, waaronder twee zwartkrijt-tekeningen van Adolphe Boutard die op dit moment deel uitmaken van de tentoonstelling Breitner vs Israels in het Kunstmuseum Den Haag.

De aquarel is van 1 juni t/m 19 juli te zien in de Tweede Schilderijenzaal van het museum, tussen de schilderijen van Breitner en zijn tijdgenoten.

George Hendrik Breitner (1857-1923)
Adolphe Boutard als Arabier, ca. 1883
Transparante en dekkende waterverf op papier, 48 x 65 cm.
Collectie Teylers Museum, aangekocht met steun van de BankGiro Loterij