Robbert Dijkgraaf maakt DWDD Pop-up Museum voor Teylers en Boerhaave — Teylers Museum

Robbert Dijkgraaf maakt DWDD Pop-up Museum voor Teylers en Boerhaave

28-1-2016 | Wunderkammer in het Allard Pierson Museum

Robbert Dijkgraaf maakt DWDD Pop-up Museum voor Teylers en Boerhaave

Op donderdag 28 januari 2016 openden minister Jet Bussemaker (OCW), prof. dr. Dymph van den Boom (Universiteit van Amsterdam) en Matthijs van Nieuwkerk (DWDD) in het Allard Pierson Museum de tweede editie van het DWDD Pop-Up Museum. Robbert Dijkgraaf verzamelde schatten uit de collecties van Teylers Museum en Museum Boerhaave en toverde daarmee de Senaatskamer van het Amsterdamse museum om tot een ware Wunderkammer. De tentoonstelling is vanaf vandaag t/m 22 mei 2016 te zien.

Wunderkammer

Het DWDD Pop-up Museum was vorig jaar een groot succes en krijgt daarom dit jaar een vervolg met negen nieuwe gastconservatoren. Robbert Dijkgraaf, directeur van het Institute for Advanced Study in Princeton, keek zijn ogen uit in de depots van Teylers Museum en Museum Boerhaave en selecteerde de meest fascinerende voorwerpen voor zijn Wunderkammer, een kabinet vol curiositeiten die stuk voor stuk de fantasie prikkelen.

Gastconservatoren

Naast Robbert Dijkgraaf hebben Wim T. Schippers (Universiteitsmuseum Groningen), Sander van de Pavert (Mauritshuis), Paul de Leeuw (Museum Boijmans Van Beuningen), Beatrice de Graaf (Nationaal Militair Museum), Daan Roosegaarde  (Het Scheepvaartmuseum), Paulien Cornelisse (Museum Volkenkunde en het Tropenmuseum), Sywert Van Lienden (Bonnefantenmuseum) en Carice van Houten (Kröller-Müller Museum) tentoonstellingen ingericht in het DWDD Pop-Up Museum.

Het DWDD Pop-Up Museum wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en het Amsterdams Universiteitsfonds. NRC Handelsblad komt net als de vorige keer met een speciale pop-up bijlage.

Teylers Museum

Teylers Museum is het eerste en oudste museum van Nederland. Het werd in de 18de eeuw opgericht, de tijd waarin wetenschappers en kunstenaars de hele wereld wilden verkennen en in kaart brengen. Tot ver in de 20e eeuw werden in de laboratoria van Teylers Museum wetenschappelijke experimenten uitgevoerd.

Museum Boerhaave

Museum Boerhaave is het Rijksmuseum voor de Geschiedenis van de Natuurwetenschappen en van de Geneeskunde. De collecties die ruim vierhonderd jaar Nederlandse wetenschapsgeschiedenis weerspiegelen, behoren tot de wereldtop.

Foto Monique Kooijmans - moniquekooijmans@gmail.com