Robbert Dijkgraaf vereerd met erkenning belang van wetenschap — Teylers Museum

Robbert Dijkgraaf vereerd met erkenning belang van wetenschap

Allereerste Irispenning voor Excellente Wetenschapscommunicatie voor Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf ontving gisteravond de allereerste Irispenning uit handen van Ingrid van Engelshoven op de Avond van Wetenschap & Maatschappij. De Irispenning is een nieuwe prijs voor excellente wetenschapscommunicatie. De jury roemt Dijkgraaf omdat hij onvermoeibaar de schoonheid van wetenschap én het belang ervan in de maatschappij blijft benadrukken.

De wetenschapsmusea Rijksmuseum Boerhaave, NEMO Science Museum en Teylers Museum hebben de krachten gebundeld om een prijs in het leven te roepen om instellingen, projecten of personen te bekronen, die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de toenemende aandacht voor wetenschap en technologie. Het doel van de musea is om daarmee niet alleen een bijdrage te leveren aan het belang van wetenschapscommunicatie, maar ook om originele en effectieve vormen van wetenschapscommunicatie te stimuleren. Afgelopen maandag, 7 oktober, werd tijdens de Avond van Wetenschap & Maatschappij in de Ridderzaal in Den Haag in aanwezigheid van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander de allereerste Irispenning uitgereikt aan Robbert Dijkgraaf uit handen van minister van OCW Ingrid van Engelshoven.

Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf krijgt de prijs onder andere omdat hij, zoals in het juryrapport staat, de gave heeft om ‘de allermoeilijkste dingen zo uit te leggen dat je tenminste dénkt dat je ze begrijpt’, en omdat hij een manier van denken heeft ‘die strikte logica koppelt aan tomeloze verbeelding’. Dijkgraaf: ‘Ik ben super vereerd met deze prachtige prijs, maar nog meer voor de erkenning van het belang van het uitdragen van de wetenschap waar zo velen iedere dag geweldig werk voor doen.’

Dijkgraaf ontving een geldbedrag van tienduizend euro en een penning, vervaardigd door Jennifer Hoes. In de Griekse mythologie brengt Iris via haar boog (de brug tussen hemel en aarde) boodschappen van de goden rond. De penning verbeeldt een abstracte regenboog met daarop naast de naam van de laureaat in reliëf de woorden evidens (bewijs), fiducia (vertrouwen), nuntius (boodschapper) en legatum (erfgoed). Het prijzengeld wordt beschikbaar gesteld door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, hoofdsubsidiënt van de Irispenning. De prijs wordt mede gesteund door de Vereniging van Universiteiten VSNU en de Avond van Wetenschap & Maatschappij.

Jury

De jury bestaat uit de initiatiefnemers Michiel Buchel (directeur NEMO Science Museum), Amito Haarhuis (directeur Rijksmuseum Boerhaave) en Marjan Scharloo (directeur Teylers Museum), en verder uit Ellen de Bruin (wetenschapsjournalist NRC Handelsblad en schrijver) en Pieter Duisenberg (voorzitter VSNU). Juryvoorzitter is Madeleine de Cock Buning (namens de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen). Het jurysecretariaat wordt bekleed door Roderick Hageman (Verstegen & Stigter culturele projecten).

Irispenning

De Irispenning voor excellente wetenschapscommunicatie werd dit jaar voor het eerst uitgereikt en zal voortaan jaarlijks tijdens de Avond van Wetenschap & Maatschappij worden toegekend aan instellingen, projecten of personen in Nederland die minimaal vijf jaar op innovatieve en eigenzinnige wijze een breed publiek weten te bereiken en te informeren over onderwerpen op het terrein van wetenschap en techniek.

Madeleine de Cock Buning, Robbert Dijkgraaf en Ingrid van Engelshoven

Foto: Roemer Overdiep